Rotary årsdag 23.2.

Den 23 februari 1905 grundade Paul Harris och hans vänner Rotary International. Varje år firas denna dag som Rotarys årsdag. I över hundra år har rotarianer skapat möjligheter till utbildning, stärkt samhällen, drivit på att utrota polio och förbättrat liv runt om i världen.

För att lyfta fram Rotarys inspirerande arbete, föreslår vi att klubbar och distrikt anordnar roliga, informella samhällsevenemang på en valfri dag under rubriken “Rotary Dag” – ”Rotary Day”. Rotarydagens evenemang ger oss rotarianer möjlighet att göra skillnad i vårt samhälle, bygga långsiktiga partnerskap, öka intresset för medlemskap och stärka Rotarys image. Vilken klubb som helst, stor eller liten, kan vara värd för Rotarydagen. Närliggande klubbar kan slå sina resurser samman och distrikten kan samlas till en storskalig Rotarydag.

Tips för planering av en Rotarydag, till exempel:

• Inkludera ett praktiskt serviceprojekt i evenemanget så att besökarna själva kan se hur Rotary gynnar samhället.
  • Dagens program skall tilltala icke-rotarianer och familjer. Tänk på unga ledare, inspirerande talare, kändisar, musiker eller andra offentliga personer.
  • Framhäv Rotarys internationella och lokala service- och välgörenhetsområden och aktiviteter i linje med Rotarys prioriteringar, fredsbyggande, bekämpning av sjukdomar, rent vatten och sanitära förhållanden, räddandet av mödrar och barn, utbildning, stärkande av den lokala ekonomin, miljön
  • Introducera Rotary som en engagerande möjlighet för potentiella medlemmar att få nya vänner, utbyta idéer och vidta åtgärder för att förbättra samhället och världen.
  • Ge erkännande till icke-Rotarianer som agerar i enlighet med Rotarys serviceideal.
  • Genomför evenemanget tillsammans med en partnerorganisation för att visa att med samarbete skapar vi en djupare och mer bestående inverkan på samhällen.
  • Be lokala medier bevaka händelsen.
  • Samla in kontaktuppgifterna för intresserade deltagare och bjud in dem till kommande rotaryevenemang.
  • Lägg upp bilder och filmer under och efter eventet på sociala medier med hashtaggen #RotaryDay
  • Få lokala företag att sponsra evenemanget.
  • Berätta för deltagarna om den samlade effekten när våra 1,2 miljoner rotarianer i 35 000 Rotaryklubbar,10 000 Rotaract- och 22 000 Interact-klubbar arbetar globalt för att främja våra gemensamma målsättningar.