Även den här sommaren kommer Rotary att vara väl representerad på bostadsmässan i Nådendal. Mässan lockar tiotusentals besökare från hela Finland. Förberedelserna för mässan har skötts av Meri-Naantali Rotaryklubb och allting är redan fem i färdigt. Detta är bra eftersom portarna till området öppnas i mitten av juli. Så om du åker till Nådendal på sommaren, besök gärna mässan du också, kom och hälsa på rotarianerna och se vad som händer i montern.

Utöver deltagandet på bostadsmässan kommer rotarianerna under sommaren även fortsätta med observationerna av blågröna alger. Den rikstäckande övervakningen av blågröna alger som koordineras av Finlands Miljöcentral SYKE har blivit ett lättarbetat sommarprojekt för rotarianerna. Förra sommaren hade vi 153 aktiva observationsplatser i Finland och man gjorde totalt cirka 1 300 observationer. Enligt SYKEs rapporter stod rotarianerna för mer än en tredjedel av alla observationer. I sommar har vi utökat observationsplatserna. Vi kommer säkerligen kunna läsa i tidningarna hur rotarianerna har gjort bra ifrån sig i år igen för att förbättra tillståndet i Östersjön.

Sommaren är glädjens tid, då har vi finländare roligt ute, njuter av solen och de långa ljusa dagarna och träffar vänner och bekanta. Även om klubbarna har det lugnt på sommaren kan vi alla öka kännedomen om Rotary genom att berätta om Rotarys goda gärningar och förbättra Rotarys offentliga image.

Enkla sommarutmaningar för alla rotarianer:

Utmaning 1 – agera

Låt oss plocka upp skräpet vi ser i naturen och föra det till sopkärlen där det tillhör. Med en liten gest har vi alltså gjort ett fantastiskt jobb för att rädda tillståndet för vårt dyrbara Östersjö.

Utmaning 2 – berätta

Vi skall komma ihåg att berätta om allt det fina som rotarianer gör. Vi skall berätta om rotaryprojekten för människor runt omkring oss och skriva om dem på våra egna sociala mediekanaler. Vi kan ta foton när du träffar en rotarian på en bostadsmässa eller på något annat sommarevenemang eller då vi tar vattentester för att följa upp förekomsten av blågröna alger. Kom ihåg att be om tillstånd för att publicera glada bilder på #rotaryfinland.

Solig sommar för alla!