Världen känns för tillfället särskilt osäker på grund av Rysslands hotande, Isis nya tillväxt och Talibanernas regerande i  Afganistan. Dessa är enskilda exempel på det spända läget.

Medlemsstaterna i Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, OSSE, sammanträdde i Österrike i januari. Vid mötet konstaterade mötesordförande, Polens utrikesminister Zoigniew Rau, att faran för krig i  OSSE området nu är större än någonsin under de senaste trettio åren.

Arbetet för fred, är ett av de viktigaste temata inom Rotary i nutiden. Vid lösande av konflikter är det väsentligt att man kommer samman. Det är av stor vikt att man befrämjar diskussionen och förståelsen mellan olika kulturer.

Rotarianerna arbetar för fred mellan samfund, där man råkat i konflikt med varandra. Orsakerna till konflikter kan vara många, exempelvis fattigdom, ojämlikhet samt etniska spänningar osv.

Vikten av skolning betonas starkt i fredsarbetet. Rotary rörelsens projekt erbjuder internationella studier med focus på främjande av fred och lösande av konflikter.

Fredsstipendiaten Suvi Aarnio, från D1410, studerar för tillfället vid Makerere Rotary Peace Centre i Kampala, Uganda.

— Jag har arbetat 15 år för en mera jämnställd värld och samlat hundratals modiga finländare med, att förändra världen. Jag har avlagt magisterexamen i u-landsforskning för att nå bättre resultat i mitt nuvarande arbete. För tillfället håller jag på med fortsatta studier i freds- och konfliktslösande. Ty, utan fred finns ingen hållbar utveckling, skriver Aarnio i sin blogg.

Läs mera:

Suvi Aarnio: UGANDA, CAMPUSLIV

Hurudant är livet i centrum av en afrikansk miljonstad, i ett universitetscampus?Vi bor i ett av internaten, Mugenyi Flats, där den internationella Peace Fellow gruppen fyller hela huset. Rymliga bostäder, inkluderande kök, vardagsrum, badrum och två sovrum, dvs. för två studerande. Min egen studiekamrat Jennifer är från Kansas, USA.

Jennifer och Suvi

Omgivningen är en grönskande oas befolkad av boda boda motorcykeltaxin i Kampala. Boda boda har inte tillträde till campusområdet. Vi vandrar nästan dagligen runt campusområdet på våra kvällspromenader. Ibland möter vi apor, vilda kor, katter, hundar, kaniner och getter. Man ser redan andra studeranden, då första årskursens studenter återvände till campuset i början av november. På grund av corona viruset har skolorna varit stängda redan i två år, längst i hela världen. Det är meningen att skolorna skall börja ånyo för alla i januari.

Djur på campus

Valen, som hålls nästa fredag, ger krydda åt campuslivet. Kampanjen har gått het allt sedan studenterna återvände till campuset. Sången klingar då kampanjen hettar till, polisen skingrar ungdomsgängen genom att skjuta i luften eller genom att använda tårgas. Då det smäller och blixtrar utanför känns det ibland som om vi skulle vara vid fronten. Men det här anses inte vara något ännu – normalt, går det mycket vildare till då även de äldre studenterna är på plats.

Gamla konster är ofta bättre än en påse nya

Det är regnperiod i Uganda, som tidvis för med sig hårda åskväder. Efter de värsta stormarna är elströmmen bruten, träd brister på gatorna med trafikkaos som följd. Det har också varit utmaningar med vattendistributionen, vi har endast kallt vatten i användning, men av någon anledning bryts även detta i vår bostad. Man har redan tre gånger varit och reparerat systemet. Samtidigt har man försett os med vattendunkar för tvätt. Min kamrat förundrade sig över hur man utgår ifrån att man med dessa jerrykannor skall kunna hålla sig ren. På en finsk sommarstuga är det här inget problem. Koka vatten i en kastrull, blanda sedan kallt och hett vatten i baljan och ”a vot” – en skön varm dusch är klar!

Finland och Uganda möts

På lördagen firade vi en glad lilla jul vid poolen tillsammans med Uganda-finländare. Det var skojigt och intressant att få ta del av deras erfarenheter. Inemot trettio firare hade anlänt till platsen. Det var skönt att få tala finska efter en lång tid med enbart engelska. På veckoslutet fann vi också vägen till Kapua Shop, dvs. snyggt afrikanskt mode. Mera om detta senare, dvs häng med!

Bästa hälsningar,

Suvi, ”Mama Kapua”