Äidin ja lapsen hyvinvointi on meidän hyvinvointiamme

Kuulin juuri Teams-palaverinkin välityksellä ilonkyyneliin liikuttaneen uutisen: kolmekymppinen työkaverini saa syksyllä ensimmäisen lapsensa. Ihanaa ja mikä parasta: hän voi luottavaisin mielin elää raskausaikansa. Suomalainen terveydenhuolto tekee paljon äidin ja lapsen hyvinvoinnin eteen. On säännölliset neuvolakäynnit, synnytysvalmennukset ja ekologiset äitiyspakkaukset. Ja sitten kun perheelle sopiva hetki koittaa, lapselle on tarjolla laadukasta kunnallista tai yksityistä päivähoitoa ja äiti tai isä voi palata työhönsä.

Tiedämme, että lapset tarvitsevat elämässään ikätasonsa mukaisen tuen ja hoivan. Resurssit ovat kuitenkin aina rajalliset, ja kun yhteiskunnassa on valittava tuen kohdistuminen, minä valitsisin lapsen ensimmäiset elinvuodet. Elämän ensi hetkillä on suuri merkitys. Kodissa, jossa on henkinen ja fyysinen turva, kasvaa lapsi, jolla on elämässä valmiudet kohdata hyvien asioiden ohella myös murheet ja vastoinkäymiset. Ja voimavarat auttaa aikuisina muita.

Unicefin raportin mukaan Suomi on viidenneksi paras 38 rikkaasta maasta lasten hyvinvointia tarkasteltaessa. Järjestö toteaakin, että meillä on aihetta tyytyväisyyteen, mutta myös kirittävää. Suurin osa Suomessa asuvista lapsista voi hyvin, mutta on pieni osa lapsia, jotka voivat todella huonosti. Suomessa on tiedetty jo pitkään, että kuilu hyvinvoivien ja huonosti voivien lasten välillä on syvä.

Jos kuilu suomalaisten lasten välilläkin voi olla syvä, on se ammottava verrattuna niiden maiden lapsiin, missä pienet jäävät sodan jalkoihin, kärsivät aliravitsemuksesta, joutuvat pakkotyöhön tai väkivallan uhreiksi. Näistä asioista kertovat uutiset ja ohjelmat ovat niitä, joita en oikein pysty seuraamaan. Ahdistaa.

Mutta ahdistuksen voi kääntää myös voimaksi. Meillä rotareilla on käsissämme keinot ja kansainväliset kanavat, joilla saamme avun perille. Osallistutaan kansainvälisiin projekteihin ja käytetään luovia keinoja varojen keräämiseen ehkäpä maailman tärkeimmän asian hyväksi. Pieni lapsi on riippuvainen äitinsä fyysisestä ja henkisestä voinnista. Tästä yhteydestä kumpuaa meidän kaikkien hyvinvointi.