Elokuussa kiinnitämme erityisesti huomiota klubin tulevaisuuden kannalta tärkeimpään asiaan.  Klubin toimintaan ja  sen jäseniin.   Klubin kehityksen kannalta avainasemassa on uusien  jäsenien  hankinta, vanhojen viihtyminen  ja  klubin toiminnan kehittäminen uudet toimintamahdollisuudet  huomioiden.

Päättyneenä rotaryvuonna RI:n presidentti Sekhar Mehtan tavoitteen oli mm, että jokainen klubin rotari kutsuisi vähintään yhden vieraan tutustumaan  klubiin,  kokoukseen tai  rotarytapahtumaan. Samalla  on hyvä tilaisuus kertoa rotarytoiminnasta ja saada uusi jäsen. Maailmanlaajuisesti viime rotaryvuonna rotarien jäsenmäärä lisääntyi.

Kuluvan rotaryvuoden RI:n presidentti Jennifer Jones painottaa tavoitteissaan myös sitä, että huolehdimme hyvin klubin laadukkaasta  toiminnasta ja sen jäsenistöstä.  Hän ehdottaa myös, että kysyisimme  uusilta klubin rotareilta kohta klubiin liittymisen jälkeen , että  miten he ovat kokeneet ja nähneet klubin toiminnan ja mitä kannattaisi kehittää. Kun on tiedusteltu klubista eronneelta uusilta  rotareilta syytä eroon,  on usein tärkein syy ollut, että klubin kulttuuri ja toiminta ei  vastannut  hänen ennakko-odotuksiaan.  Tästä löydät  Jennifer Jonesin presidenttikauden 2022-2023 kaikki aloitteet: https://my.rotary.org/en/news-media/office-president/presidential-initiatives

Uudet mahdollisuudet auttavat  klubin  kehittämistä

Rotarytilaisuuksien osallistumispakkoa ei enää ole.  Mukaan tilaisuuksiin ovat tervetulleita vieraat, perheenjäsenet, nuoret, vaihto-oppilaat, kaikki rotarystä kiinnostuneet.

Pienemmällä jäsenmaksulla klubi voi ottaa  liitännäisjäseniä määräajaksi. Mm. vaihto-oppilaat nuoret, alkavat nuoret yrittäjät.  Jokainen klubin vaihdosta tullut vaihto-oppilas pitäisi kutsua heti muodollisella jäsenmaksulla  klubin liitännäisjäseneksi ja myöhemmin sitten  varsinaiseksi jäseneksi.  Vaihto-oppilaalle rotarytoiminta on jo tuttua ja hän tuo myös klubin toimintaan uusia näkemyksiä mahdollisuuksia.

Klubin kokoontumisia ja koulutuksia voidaan pitää joustavasti  verkossa. Ne voidaan lähettää myös livenä verkkoon poissaoleville jäsenille.  Tapahtumia ja hyviä kokousesityksiä, koulutuksia ja opastuksia voi nauhoittaa ja tallentaa klubin nettisivuille myöhemmin katsottaviksi.

Uusia rotarytoiminnan laajentamis- ja kehittämismahdollisuuksia  ovat uudet klubimuodot, teema- ja sateliittiklubit.. Uutta  on myös alakouluikäisille lapsille tarkoitettu RotarKids toiminta, johon klubin on helppo tulla mukaan.

Jäsenhankintaa ja klubin toimintaa auttaa rotaryn ja rotareiden hyvä tunnettavuus ja näkyminen paikkakunnalla.  Eli klubin julkisuuskuva.  Sen kehittäminen on klubin tulevaisuuden kannalta tärkeää.  Kehittäminen on pitkäjännitteistä työtä  ja nimetä klubiin sitä varten julkisuukuvasta, sisäisestä sekä ulkoisesta tiedotuksesta vastaava rotari.