Shelterbox

ShelterBox Suomi – tilapäisiä koteja katastrofialueille

ShelterBox on Iso-Britanniassa vuonna 2000 rotarien perustama hyväntekeväisyysjärjestö. ShelterBoxin avustustoiminnasta Suomessa vastaa sen virallinen alajärjestö ShelterBox Suomi. Järjestön tehtäviin kuuluu hätämajoitusten ja niihin liittyvien varustetoimitusten järjestäminen luonnonkatastrofeista tai humanitaarisista kriiseistä kärsiviin kohteisiin eri puolille maailmaa.

Nimensä järjestö on saanut vihreästä muovilaatikosta, shelter boxista. Laatikko sisältää teltan, lieden, huopia, hyttysverkkoja, työkaluja ja tarvikkeita, muun muassa astioita ja vedenpuhdistimen. Järjestö hankkii ja toimittaa elämän perusedellytykset takaavat laatikot avustuskohteisiin. Tilapäisen kodin turvin katastrofista kärsineet perheet saavat alun ja tukea uudelle elämälleen.

Rotary International ja Rotarysäätiö suosittelevat ShelterBox-järjestön toimintaa. Järjestöön voi liittyä myös henkilöjäseneksi.  Lisätietoja järjestön Suomen toiminnasta: www.shelterboxtuki.fi