Klubit

Rotarytoiminta alkaa paikallisista rotaryklubeista. Klubeja on Suomessa ja Virossa yhteensä noin 270, joista virolaisia klubeja on 20. Isoissa kaupungeissa saattaa olla useita rotaryklubeja.

Jokainen rotaryklubi päättää itsenäisesti omasta toiminnastaan, kuitenkin Rotaryn arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Rotaryklubit valitsevat vuosittain itselleen presidentin ja muut klubivirkailijat, kuten sihteerin, klubimestarin ja rahastonhoitajan.

Rotaryn keskeisin toimintamuoto on klubikokous, jotka pidetään yleensä samaan aikaan samassa paikassa. Yleisin tapa on kerran viikossa, mutta kokouksia on pidettävä vähintään kaksi kuukaudessa. Klubikokousten lisäksi rotaryklubit järjestävät muuta ohjelmaa, kuten yritysvierailuja, luentoja tai erilaisia jäseniltoja.

Klubikokouksen yhteydessä pidettävät esitelmät ja alustukset ovat yksi toiminnan perusta. Esitelmiä pitävät klubin jäsenet tai heidän kutsumansa asiantuntijat ammatillisista näkökulmista tai muuten ajankohtaisista aiheista.

Rotarit kutsuvat kokouksiin myös vieraita tutustumaan toimintaan ja kuulemaan ajankohtaisia luentoja.

Rotaryn teemakuukaudet

Heinäkuu

Uusien virkailijoiden aikakausi

Elokuu

Jäsenistön ja laajennustyön kuukausi

Syyskuu

Peruskoulutuksen sekä luku- ja kirjoitustaidon kuukausi

Lokakuu

Talouskehityksen ja yhteiskunnallisen kehittämisen kuukausi

Marraskuu

Rotarysäätiön kuukausi

Joulukuu

Sairauksien ehkäisyn ja hoidon kuukausi

Tammikuu

Ammattipalvelun kuukausi

Helmikuu

Rauhantutkimuksen ja konfliktien ehkäisyn/sovittelun kuukausi, 23.2. – Rotaryn vuosipäivä

Maaliskuu

Vesi- ja saniteettihuollon kuukausi

Huhtikuu

Äidin ja lapsen terveyden kuukausi

Toukokuu

Nuorisopalvelun kuukausi

Kesäkuu

Rotaryn toveruusryhmien kuukausi

Club Finderilla löydät
lähimmän rotaryklubin

Viisi piiriä, 280 klubia. Club Finder löytää juuri sinulle lähimmän rotaryklubin yhteystietoineen.