Nuorisovaihto – ulkomaille kouluvuodeksi, kesäksi vai muutaman viikon teemaleirille?

Nuorisovaihto on rotareiden tunnetuimpia ohjelmia. Vuosittain yli 8 000 oppilasta maailmanlaajuisesti tutustuu rotareiden kautta erilaiseen kulttuuriin joko muutaman viikon leirillä tai viettämällä kokonaisen kouluvuoden ulkomailla. Vaihtoon voivat hakeutua kaikki sopivan ikäiset nuoret, myös rotareiden lapset.

Hakijoilta edellytetään joustavuutta ja riittävää itsenäisyyttä. Tärkeää on, että nuori itse on oman lähtöpäätöksensä takana.

Rotaryn sertifioitu nuorisovaihto on turvallinen ja edullinen tapa tutustua toisen maan kulttuuriin, tapoihin ja ihmisiin. Vaihtoon lähtevä nuori ja hänen perheensä osallistuvat perehdytykseen ja koulutukseen, samoin kuin Suomeen saapuva nuori perheineen kouluttautuu kotimaassaan. Isäntäperheet tai rotaryklubit eivät saa korvausta nuoren majoittamisesta, toiminta perustuu vapaaehtoiseen palvelutoimintaan. Nuori asuu isäntäperheessään perheenjäsenenä. Nuorisovaihdon kautta syntyy usein pitkälle tulevaisuuteen kantavia ystävyyssuhteita nuoren ja hänen isäntäperheidensä sekä nuoren oman perheen ja isäntäperheiden välille.

Nuorisovaihto ohjaa nuoria vastuuntuntoiseen kansainvälisyyteen ja luo edellytyksiä yhteistyökykyisen ja turvallisen maailman rakentamiselle. Tavoitteena on opettaa erilaisuuden ymmärtämistä ja suvaitsevaisuutta sekä kulttuurien moninaisuuden arvostamista.

Tutustu Rotaryn nuorisovaihtoihin: vuosivaihtoon, kesävaihtoon ja leirivaihtoon.

Tähänastisen elämäsi paras vuosi?

Vuosivaihto ei ole vuosi turistina ulkomailla, vaan kouluvuosi eri maassa. Asut 2 – 4 isäntäperheessä ja tutustut erilaisten perheiden arkeen ja juhlaan. Käyt koulua ja harrastat kuten tekisit kotimaassakin, mutta nyt perheenjäsenenä uudessa ympäristössä. Opit kielen ja tutustut paikalliseen kulttuuriin ja tapoihin. Tutustut vaihtomaasi ihmisiin ja eri puolilta maailmaa saapuviin vaihto-oppilaisiin. Opit paljon omasta itsestäsi ja kotimaastasi. Vuosi ulkomailla voi vaatia sopeutumista, mutta se on myös vuosi, jonka muistat loppuelämäsi.

Suomesta vaihtoon lähtee vuosittain noin 130 nuorta. Saman verran ulkomaisia nuoria saapuu suomalaisiin perheisiin. Vaihtomaita on lukuisia, eniten nuoria lähtee Yhdysvaltoihin, Australiaan, Meksikoon, Brasiliaan ja Saksaan. Euroopan eri maihin hakeudutaan nykyään yhä useammin.

Vuosivaihtoon haetaan vaihtovuotta edeltävän vuoden syyskuussa. Mikäli tulet valituksi, vaihtomatkasi alkaa seuraavan vuoden elokuussa.

Hinnat ja lisätiedot löydät nuorisovaihdon kotisivuilta: www.rye.fi

Kesävaihto – Kuukausi Cremonassa tai kenties San Diegossa?

Haluatko vaihtoon, mutta kokonainen vuosi ulkomailla tuntuu liian pitkältä ajalta? Kesävaihto voi olla sinulle hyvä valinta. Kesävaihdossa vietät kuukauden ulkomailla isäntäperheessäsi ja saavut isäntäperheen nuoren kanssa kotiisi toiseksi kuukaudeksi. Kahden kuukauden kielikylpy ja tutustuminen uuden sisaruksesi kotimaahan sekä oman maasi tapojen ja elämänmuodon esittely saapuvalle nuorelle takaavat erilaisen kesän.

Kesävaihto on hiljalleen kasvattanut suosiotaan, nyt vaihtoon lähtee vuosittain noin 50 nuorta. Vaihtomaita on Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa. Vaihtoon hakeutuvien maatoiveet jakautuvat melko tasaisesti, mutta suosittuja maita ovat mm. Espanja ja Yhdysvallat.

Leirivaihto – Lähtisitkö purjehdusleirille Italiaan tai ekoleirille Meksikoon?

Rotaryklubit järjestävät teemaleirejä useissa eri maissa: Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa. Leirivaihto on vaihtomuodoista lyhyin, 2 – 3 viikkoa. Nuoret asuvat osan ajasta leirin yhteismajoituksessa, osan isäntäperheessä. Leirivaihdossa yhdistyvät kansainvälisyys, nuorta kiinnostava teema sekä tutustuminen yhden perheen kautta myös paikalliseen elämäntapaan. Suomeen ulkomaisia nuoria houkuttelee erityisesti luonto, usein yhdistettynä taiteeseen, kulttuuriin tai liikuntaan. Ulkomaiset leirit tarjoavat lukuisia vaihtoehtoja ratsastuksesta trekkaukseen ja kaupunkikulttuurista ekoturismiin. Leirien järjestäjät ja teemat vaihtuvat vuosittain.

Leirivaihtoon voivat hakeutua 15 – 18 -vuotiaat nuoret, osa leireistä on tarkoitettu myös tätä vanhemmille nuorille. Hinnat ja tarkemmat lisätiedot löydät nuorisovaihdon kotisivuilta: www.rye.fi