Sairauksien torjunta

Torjumme sairauksia

Rotary kouluttaa ja auttaa yhteisöjä eri puolilla maailmaa pysäyttämään sairauksia kuten polio, HIV/Aids ja malaria. Parannamme ihmisten mahdollisuuksia saada edullista tai maksutonta terveydenhoitoa.

Terveys on hyvän elämän perusedellytys. Silti yli 400 miljoonalla ihmiselle maailmassa ei ole varaa edes perusterveydenhoitoon. Meistä se on jokaisen oikeus.

Sairaudet aiheuttavat miljoonille ihmisille eri puolilla maailmaan kurjuutta, kärsimystä ja köyhyyttä. Rotarit tekevät työtä torjuakseen sairauksia kuten malaria, HIV/AIDS, MS-tauti, diabetes ja polio. Toteutamme niin suuria kuin pieniä terveydenhoitoon liittyviä hankkeita. Pystytämme tilapäisiä klinikoita ja verenluovutuspisteitä. Koska ennaltaehkäisy on tärkeää, tarjoamme myös koulutusta heikossa asemassa oleville yhteisöille. Rakennamme ja parannamme infrastruktuuria, jotta lääkärit, potilaat ja viranomaiset voisivat toimia yhdessä.

(END POLIO) Polio hävitetään maailmasta

Rotaryn päämääränä on ollut vuodesta 1985 hävittää polio maailmasta. Yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa tekemämme rokotustyön ansiosta tauti on jo melkein hävitetty. Jatkamme niin kauan, että polio on siirretty historiaan.

Poliomyeliitti on erittäin tarttuva tauti, joka useimmiten sairastuttaa alle 5-vuotiaita lapsia. Useimmat tuntevat taudin polioviruksena, joka leviää tyypillisesti saastuneen veden kautta. Se voi vaikuttaa hermostoon, vaurioittaa sitä ja johtaa pysyvään rampautumiseen ja halvaukseen.

Ennen rokotusten aloittamista poliota esiintyi kaikkialla maailmassa. Suomessa poliorokotukset aloitettiin vuonna 1957, minkä ansiosta polio hävisi meiltä 1960-luvulla. Polioepidemia kuitenkin yllätti suomalaiset vuonna 1984. Se saatiin kuitenkin sammumaan koko väestöön kohdistuneella rokotuskampanjalla.

Rotary on päättänyt hävittää polion koko maailmasta. End Polio Now -kampanjamme käynnistyi vuonna 1985, ja se on historiamme pitkäkestoisin ja merkittävin. Teemme yhteistyötä WHO:n, Unicefin, Bill and Melinda Gates Foundationin, Yhdysvaltojen Center for Disease Control and Preventionin (CDC) ja lukuisten valtioiden hallitusten kanssa. Olemme rokottaneet jo yli 2,5 miljardia lasta 122 maassa ja onnistuneet vähentämään taudin esiintymistä 99,9 prosentilla.