Rotaryjärjestöllä on pitkä historia, meillä on arvomme ja visiomme. Rotaryssa ihmiset yhdistävät voimansa ja ryhtyvät toimiin saadakseen aikaan pysyviä muutoksia – maailmanlaajuisesti, paikallisesti ja meissä itsessämme.

Haluamme tehdä maailmasta paremman paikan ja parantaa ihmisten elämää. Tätä työtä teemme etenkin monien projektiemme kautta. Joskus meistä saattaa näyttää siltä, ​​että pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossamme emme voi juurikaan tehdä toimenpiteitä äitien ja lasten terveyden parantamiseksi. Mutta aloitetaan pienistä asioista. Kuinka suuri on ympäristöjalanjälkeni, mitkä ovat tapani? Jo pieni muutos valinnoissani voi tehdä paljon hyvää.

Rotaryssa meidän kaikkien osaaminen tuodaan palvelemaan yhteiskuntaa. Oman ammattialueesi ongelmat näet selkeästi. Voivatko rotarit tehdä jotain näiden ongelmien pienentämiseksi? Ehkä sinulla on harrastus, joka edistää Rotaryn strategisten alueiden kehittämistä. Kerro siitä klubissasi. Miettikää, mitä voisitte yhdessä tehdä asian parantamiseksi.

Virossa rotarit toimivat aktiivisesti monen asian edistämiseksi. Tartu Rotaryklubin rotarit ovat paikallisyhteisössään mielipidejohtajia ja roolimalleja. Tohtori Andrei Sõritsa kutsui Tarton rotaryklubien jäsenet osallistumaan projektiin, jossa tutkittiin sikiön yleisimpiä kromosomipoikkeavuuksia. Klinikan käyttämä NIFTY-testi (Non-Invasive Fetal TrisomY test) ei ole yleisesti odottavien äitien ulottuvilla. Rotarit osallistuivat testien hankintaan ja tohtori Sõritsa klinikkansa kanssa kaksinkertaisti kerätyn summan.

Tämä esimerkki kertoi yhden klubin toiminnasta. Jos ajattelet, että yksi klubi ei voi tehdä paljon, entä jos yhdistäisimme voimamme ja toteuttaisimme alueiden välisiä projekteja? Tai vielä suurempia, rajat ylittäviä suomalaisvirolaisia ​​hankkeita äitien ja lasten auttamiseksi. Kotikadullamme, yhteisössämme ja ympäri maailmaa.

Jos maailmassa on yksi etuoikeutettu ryhmä, heidän on oltava lapsia. Olemme lainanneet maapallomme heiltä ja meidän vastuullamme on pitää se heille kunnossa.