Energistä pöhinää Rotaryyn!

Uusi rotaryvuosi alkaa taas jäsenyysteemalla. Jäsenyyden ympärillä tehdään töitä nyt jokaisessa piirissä, ja yhdessä olemme myös ymmärtäneet asian tärkeyden. Rotary ei ole mitään ilman jäseniä, eikä sillä ole tulevaisuutta ilman jäseniä. Me tarvitsemme eläväisiä klubeja, ja me tarvitsemme yhdessä tekemistä.

Olemme jo vuosia puhuneet jäsenkadosta, uusien jäsenten hankinnasta ja uusista klubimuodoista. Olemme, koronasta huolimatta, perustaneet satelliittiklubeja ja saaneet tietoisuutta asiasta lisättyä. Puhumme viestinnästä, sosiaalisesta mediasta ja siitä mistä tulevat rotarit löytyvät ja mistä he meidät löytävät. Puhumme tasa-arvosta: siitä kuinka jokainen ikään, sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai vaikka uskontoon katsomatta voi olla rotari. Tänä päivänä, jolloin tasa-arvo on yksi maailmanlaajuisesti puhutuimmista aiheista, ja jolloin tasa-arvo on nuorten sukupolvien arvoissa vakio, vain tasa-arvoisen toiminnan kautta voimme löytää nuoria jäseniä mukaan toimintaamme.

Ja me tarvitsemme nuoria jäseniä. Me tarvitsemme aktiivisten vanhempien rotareiden lisäksi toimintaamme lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia. Tarvitsemme jatkuvuutta ja tarvitsemme tietoisuutta. Tarvitsemme sitä, että Rotary tunnetaan toreilla, mutta myös kouluilla ja koululaisten kodeissa. Tarvitsemme pohjan kestävälle jäsenhankinnalle, mekanismin, jonka kautta jäsenhankintamme tulevaisuudessa helpottuu,  ja jonka kautta lapset ja nuoret löytävät väylän kasvaa rotareiksi. Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Nyt alkavan rotaryvuoden aikana aloitamme Suomessa täysin uudenlaisen konseptin: RotaKidsin. RotaKids  on suunnattu alakouluikäisille lapsille, ja se kattaa erilaisia toimintamuotoja, joihin jokaisen rotaryklubin on helppo lähteä mukaan. Myös Viron rotarit kutsutaan mukaan tähän toimintaan.

RotaKidsin jälkeen Rotary tarjoaa nuorille interact-toimintaa, joka on suunnattu yläkoulu- ja lukioikäisille. Tällä hetkellä Suomessa on yksi interactklubi, Oulussa. Tavoitteena on lähitulevaisuudessa kasvattaa interactklubien verkosto kattamaan koko alueemme.

Toimintamuoto, joka Suomessa on varsinkin viimeisen vuoden aikana kasvanut ja kehittynyt, on Rotaract. Rotaract on klubimuoto yli 18-vuotiaille nuorille aikuisille. Rotaractorit ympäri Suomen tekevät hyvää sekä itsenäisesti, että yhdessä rotaryklubien kanssa.

Lisäksi nuorten rotarypolun varrelle osuu paljon muitakin meille jo tuttuja toimintamuotoja, kuten nuorisovaihtoa, Matkalippu tulevaisuuteen -toimintaa, Rotex-toimintaa ja RYLA-tapahtumia.

Otetaanhan jokainen tänä vuonna haaste vastaan ja panostetaan nuorisotoiminnan kehittämiseen. Me tarvitsemme uusia jäseniä, iloa ja tekemistä. Me haluamme kääntää jäsenkehityksen negatiivisesta positiiviseksi. Nuoret ovat meidän tulevaisuutemme. Sen lisäksi että he tuovat meille uusia ideoita ja uutta energistä pöhinää, he saavat meidät nykyisetkin jäsenet innostumaan toiminnasta aivan uudella tavalla. Ja innostus tarttuu. Kun yksikin palaa, muut ympärillä voivat syttyä. Innostus onkin avaimemme myös uusien jäsenten hankintaan.