Veden vähyyden vaikutus on valtava

Jano, lika, kuivuus. Nämä ovat asioita, jotka tulevat ensimmäiseksi mieleen vesipulasta. Uunituoreen YK:n alaisen kansainvälisen ilmastopaneelin, IPCC:n, raportti osoittaa jälleen, miten valtavat ovat veden ja sen puutteen vaikutukset.

Itse asiassa ilmastonmuutoksen seurauksista vesipula on suurin riski ihmiskunnan kannalta.

Ilmastonmuutoksen lisäksi piittaamattomuus vesivarojen vaalimisesta, vesien saastuminen ja jyrkkä vedenkulutuksen kasvu lisäävät ongelman vakavuutta.

Vesipula vaikuttaa ruoan saatavuuteen ja lisää sen kautta aliravitsemusta. Se huonontaa ihmisten terveyttä, ja esimerkiksi lämpökuolemat, sydän- ja verisuonitaudit, lasten kehityshäiriöt ja psyykkiset sairaudet lisääntyvät.

Terveyshaitat voimistuvat niin vesipulan kuin tulvien ja helleaaltojen seurauksena. Suurimpia kärsijöitä ovat köyhien maiden asukkaat. Niiden, joiden kodeissa ei ole jäähdyttimiä eikä valtion kassassa varoja varautumiseen. YK:n mukaan lähes puolet maailman väestöstä asuu alueilla, jotka kärsivät tai ovat vaarassa kärsiä vesipulasta vähintään kuukauden vuodesta. Luultavasti noin viisi miljardia ihmistä asuu tällaisilla alueilla vuoteen 2050 mennessä, mihin on vain muutama vuosikymmen.

Me rotarit olemme valinneet elintärkeän avustuskohteen. Olemme vuosia auttaneet monien maiden ihmisiä saamaan puhdasta vettä. Vesipula ei ole poistuva, vaan voimistuva ongelma.

Sen vuoksi jatketaan tärkeää työtämme innokkaasti ja sinnikkäästi.