Etäelämästä valoon ja kohtaamisiin

Me kaikki aikalaiset olemme saaneet olla todistamassa ja kokemassa yhtä suurinta maailmaa muuttanutta kriisiä. Sen vaikutukset näkyvät moninaisina suomalaisten arjessa. Meillä on ollut sairautta, työttömyyttä, rahahuolta, masennusta, eristyneisyyttä, mutta myös hiljentymistä, tärkeimpien asioiden kirkastumista, lisääntynyttä vapaa-aikaa, ja sen ansiosta oman ja perheen hyvinvoinnin kohentumista.

Korona on muuttanut meidän elämämme etäelämäksi: koettu on etätyö, etäkoulu, etäharrastus, etäsuhde. Työelämä on muuttunut pysyvästi monissa organisaatiossa. Lähitöihin palaamme enää päivä, pari viikossa, muuten työmme hoituvat hyvin myös etäämmältä käsin. Lähitöihin tulon motiivina on työkavereiden tapaaminen sekä uuden ideoiminen kasvotusten.

Niin kuin työnteon luonne muuttuu, niin uskon myös harrastustoiminnan muuttuvan. Meille rotareille on sekä nykyisten jäsenten pitämiseksi että uusien houkuttelemiseksi tärkeää, että klubimme pystyvät ketterästi muuttamaan tapahtumat hybridimalliin. Ne, jotka meistä ehtivät, tulevat paikan päälle vaihtamaan kuulumisia ja seuraamaan ohjelmaa. Ja me, joiden elämässä kiire lisääntyy fyysisistä paikanvaihdoksista, voimme hyvillä mielin osallistua tilaisuuksiin etänä.

Kesäloman korvilla kaipaan enemmän kuin koskaan rotareiden tarjoamia tärkeitä asioita: hyvän tekemistä, iloista naurun ja puheen höystämää verkostoitumista sekä mielenkiintoisten esitysten seuraamista. Nämä ovatkin ne asiat, joiden ajattelen vetoavan myös jäsenhankinnassa. Mutta kun pahin sosiaalisuuden nälkä on tyydytetty, uskon, että vetovoimaisuutemme tärkeä kulmakivi ovat monimuotoiset kohtaamiset.

Hienosti olemme rotareina selvinneet korona-ajasta, vaikka olemme joutuneet monelta osin karsimaan toimintaa. Tunnelin päässä on kuitenkin jo näkyvissä lämmin, kesäinen valo ja koronasta vapaampi, aktiivinen syksy.

Toivotamme hyvää kesää meille kaikille! Kerätään voimia ja osallistutaan sankoin joukoin yhteisiin juttuihin syksyn tullessa.

Sari-Leena Lund
ja koko Suomen Rotarypalvelun viestintätoimikunta