The Goodfather plöjer väg till arbetslivet för ungdomar i Forssa-regionen

Sepänhaan Rotaryklubb i Forssa lotsar ett projekt som har gett ungdomar i regionen arbetsplatser och möjligheter till arbetsprövning. De åtgärder som lanserades år 2015 har lett till sysselsättning för 120 ungdomar.

The Goodfather-projektet sysselsätter arbetslösa ungdomar med stöd av rotarianer. Rotarianerna öppnar dörrar till företag och samfund samt håller kontakten med entreprenörer. Detta aktiverar ungdomar till sysselsättning och ungdomarna stöds av faddrar till arbetsprövning eller till att bli anställda.

Kraft av ett omfattande samarbete

Med stöd från distriktet 1410 undersökte projektstyrgruppen ungdomars situation tillsammans med staden Forssas tjänstemän. Ungdomsarbetslösheten nuddade vid cirka 20 procent.

Ett nära samarbete med Viltteri Servicecenter, Läroavtalsbyrån och Lyhty-projektets representanter inleddes. En ung arbetslös person anställdes som samordnare av projektet. Heidi Sipilä, som utsågs till TGF-koordinator, började arbeta i maj 2015.

TGF-koordinatorn introducerades till TE-Centralen, staden Forssa och till ungdomsarbetsorganisationer i närliggande kommuner och till läroavtalsverksamheten.

Resultateffektivt

Koordinatorn har sammanställt förberedande material och animationsvägar för ungdomarna gällande arbetslivet och studier. Hon öppnade och upprätthåller en Facebook-sida, Nuorten info – Forssa-regionen, med en låg tröskel som riktar sig till ungdomar i regionen.

I slutet av december 2015 hade 16 företag anslutit sig till projektet. Sammanlagt 29 ungdomar vägleddes till företag, 10 av dem anställdes eller inledde arbetsprövning.

I början av 2018 fanns redan 120 ungdomar inom arbetslivet.