Toukokuun rotaryteema on nuorisopalvelu. Nuorisovaihto on sen keskeisin toimintamuoto. Sitä täydentävät rotexit ja rotaractklubit. Nuorisovaihdossa meillä on kolme tuotetta: vuosivaihto, kesävaihto ja leirivaihto. Viimeisin on ehkä huonoiten tunnettu – muutama sana siis siitä.

Näitä kansainvälisiä leirejä järjestämme piirikohtaisesti, Suomessa ja Virossa vuosittain 3 – 5 leiriä. Leireille kutsutaan hakumenettelyn kautta 15-20 nuorta lähinnä Euroopasta. Aluksi tulija viettää viikon isäntäperheessä, jonka jälkeen alkaa viikon mittainen teemaleiri. Leirin järjestelyistä vastaavat rivirotarit piireittäin tai AG-alueittain.

Leirejä järjestetään luonnollisesti myös muissa maissa, joten meidänkin nuorillamme on mahdollisuus leireillä pari viikkoa ulkomailla. Leirit maksavat yleensä n. 150 € + matkaliput + leirivakuutus. Muista kuluista vastaavat perheet (perhejakson majoitus ja eläminen) ja rotarit (leirin toteutus).

Ehkä hienointa leireillä on se, että kullakin leirillä on oma teemansa. Ulkomaille lähtevällä suomalaisella nuorella on yleensä valittavanaan kulttuuriin, urheiluun, luontoon tai historiaan liittyviä teemoja. Kesäisessä Suomessa teemat ovat ymmärrettävästi luontopainotteisia.

Tulevana kesänä järjestämme Suomessa kolme leiriä. Piiri 1380 järjestää Kristiinankaupungissa leirin “Culture and Nature Summer Camp”. Osallistujat oppivat mm selviytymään, yöpymään ja laittamaan ruokaa luonnossa.

Piiri 1390 järjestää Mänttä-Vilppulassa leirin teemalla ”Taide ja luonto – Art and Naturte”.

Ohjelmaan kuuluu mm. Mänttä XXIII Contemporary Art Festival ja Mänttä Music Festival.

Piirin 1430 leiri järjestetään Kiteellä, teemana ”Music and Photography”. Osallistujat pääsevät tekemään musiikkia Nightwish-yhtyeen alkuperäisessä studiossa ja oppivat luonto- ja musiikkikuvausta digitekniikalla.

Klubien rivirotarit antavat suuren talkoopanoksen leirien onnistumiseksi. Työ alkaa jo syksyllä ja huipentuu loppukesällä leirin toteutukseen. Rotexit ovat suurena apuna leirijärjestelyissä. Kiitos heille kaikille jo etukäteen. Leirien markkinoinnista ulkomaille vastaa monipiirin jäsen Torsti Poutanen