Koronapandemia pitää meitä valitettavasti edelleen tiukasti otteessaan. Epidemian ennakoitua hitaampi laantuminen sekä rokotteiden heikko saatavuus kaikkialle maailmaan, estää vaihto-ohjelmien turvallisen järjestämisen. Rotaryn periaatteiden mukaisesti vaihdot pitäisi voida järjestää tasavertaisesti kaikkialla maailmassa. Koska tässä tilanteessa tämä ei ole mahdollista, on oikeudenmukaista ja tasapuolista siirtää vaihtoja.

Rotary Internationalin hallitus on kokouksessaan 19.3.2021 päättänyt siirtää kaikki vaihdot alkavaksi vasta 30.06.2022 jälkeen.

Suomen Rotarypalvelun nuorisovaihtokomitea noudattaa yllä mainittua Rotary Internationalin siirtopäätöstä.

Tiedämme, että päätös aiheuttaa vaihtoon hakeneille nuorille suuren pettymyksen. Myös me olemme todella pahoillamme tilanteesta. Olisimme halunneet järjestää vaihdot, mutta meidän tulee toimia saamamme ohjeen mukaisesti ja ottaa huomioon koronan mahdolliset terveysriskit.

Pidämme kaikkien vaihtoon hakeneiden hakemukset voimassa ja toivomme, että mahdollisimman moni teistä voi lähteä vaihtoon kesällä 2022. Tulemme neuvottelemaan mahdollisesta yläikärajan nostamisesta sekä Rotary Internationalin että kirjeenvaihtajiemme kanssa.

Mikäli kuitenkin päätät luopua vaihtoon lähdöstä kesällä 2022, voit peruuttaa hakemuksesi.

Siinä tapauksessa palautamme järjestelymaksun kokonaisuudessaan. Pyydämme päätöstäsi 30.06.2021 mennessä.

Tiedämme sinun odottaneen tätä ainutlaatuista vaihtokokemustasi. Hienoa, että olet jaksanut kanssamme tätä pitkittynyttä epävarmuutta. Toivomme sinulle tsemppiä opiskeluun ja mahdollisuutta toteuttaa vaihtounelmasi vuotta myöhemmin.

Ystävällisin terveisin
Nuorisovaihdon monipiiriläiset