Maailman aikuisista lähes 800 miljoonaa on luku- ja kirjoitustaidottomia. Se on n. 16 % maailman aikuisväestöstä. Suurin osa heistä on kehitysmaissa, mm. Intiassa heitä on 256 miljoonaa.
Yhdessätoista maassa luku- ja kirjoitustaidottomia on yli 50 prosenttia aikuisväestöstä. Näin on esimerkiksi Afganistanissa, muut tällaiset maat ovat Afrikassa.

YK:n ihmisoikeusjulistuksessa 1948 mainitaan, että meillä jokaisella on oikeus koulutukseen. Oikeus on siis ihmisoikeus. Luku- ja kirjoitustaito antavat mahdollisuuden koulutukseen ja parempaan elämään. Erityisesti kaikkein köyhimmille ihmisille tämä on tärkeää. Luku- ja kirjoitustaito parantavat tyttöjen ja naisten asemaa, vähentävät köyhyyttä ja rakentavat rauhaa.

Ei luku- ja kirjoitustaidottomuus  ole länsimaissakaan tuntematonta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa on 44 milj. ihmistä, jotka eivät ole saavuttaneet peruslukutaitoa. Suomessa koulu takaa suhteellisen hyvän lukutaidon nuorillemme. Siitä huolimatta lukuinto vähenee myös meidän maassamme. Nykyään huolta kannetaan erityisesti nuorten poikien vähenevästä lukuharrastuksesta, mutta myös aikuiset lukevat yhä vähemmän erityisesti pitkiä tekstejä. Lukukeskuksen mukaan noin 11 % suomalaisista on kuuluu heikkoihin lukijoihin. Asia koskettaa siis suurta joukkoa myös Suomessa.

Rotaryn ydinalueita ovat peruskoulutuksen sekä lasten ja aikuisten luku- ja kirjoitustaidon edistäminen.  Tämä tapahtuu usein Rotarysäätiön tuella lukuisissa projekteissa ja hankkeissa.  Niihin voit tutustua liittymällä Rotary Internationalin lukutaitoa käsittelevään toimintaryhmään LitRAG tai seuraamalla ryhmää.  Kirjaudu:  My Rotary/Rotarian Action Group/Literacy.

Suomen rotarit ovat tukeneet koulutusta lähellä ja kaukana monin tavoin. Olemme tukeneet mm. kaivojen ja saniteettitilojen rakentamista  kouluille Intiaan, mutta myös varmistaneet poroerotusajan koulunkäynnin onnistumisen rakentamalla koulutuvan Skalluvaaraan. Rotary on lukemista ja kirjoitustaitoa edistäessään hyvällä asialla!