ROTARY – RAUHAN RAKENTAJA

Rotary on maailmanlaajuinen vuonna 1905 perustettu eettisellä pohjalla toimiva palvelujärjestö. Yksi Rotaryn painopistealueista on rauhantutkimus sekä konfliktien ehkäisy ja ratkaisu.

Rotary Internationalin hallinnoimalla Rotarysäätiöllä on yhteistyötä eri puolella maailmaa olevan kuuden Rotary Peace Center -yliopiston kanssa, joissa voi suorittaa joko kaksivuotisen maisteriohjelman tai kolmen kuukauden ammatillisen täydennyskoulutusohjelman. Suomea lähin yliopisto on Uppsalan yliopisto. Rotarysäätiö myöntää ohjelmiin hyväksytyille yliopistosta riippuen kahden vuoden tai kolmen kuukauden stipendin.

Maisterintutkintoon sisältyy opintoja mm. aseellisten konfliktien syistä, kansainvälisten konfliktien ratkaisuista, turvallisuusuhista ja johtajuudesta riitojen ratkaisussa sekä oma lopputyö. Täydennyskoulutusohjelma tukee jo pitempään rauhantehtävissä toimineiden kehittymistä työssään. Molempiin ohjelmiin myönnetään kumpaankin vuosittain enintään 50 stipendiä.

Maisterinohjelmaan hakijalla tulee olla vähintään hyvin suoritettu alempi korkeakoulututkinto, ainakin kolmen vuoden täysiaikainen soveltuva työkokemus sekä vahva omakohtainen sitoutuminen rauhan edistämiseen ja konfliktien ratkaisuun. Täydennyskoulutusohjelman vaatimukset ovat muuten samat, mutta työkokemusta on oltava vähintään viisi vuotta.

***

Rotarysäätiö on lokakuun lopussa myöntänyt stipendin kahdelle suomalaiselle rauhantyössä palvelevalle naiselle. Jaana Hirsikangas on vuodesta 2011 alkaen toiminut koordinaattorina Kirkon Ulkomaanavun Naisten Pankissa. Salla Nazarenko on työskennellyt vuodesta 2014 alkaen toiminnanjohtajana Lääkärin sosiaalinen vastuu ry:ssä. Kumpikin on saanut stipendin Chulalongkornin yliopistoon Bangkokissa.

– Naisten oikeuksien puolustajana on velvollisuuteni rakentaa rauhaa, sanoo Jaana Hirsikangas. On voitu todistaa, että milloin naiset johtavat ja osallistuvat rauhanprosessiin, rauha kestää pidempään ja että sukupuolten tasa-arvo auttaa estämään konflikteja.

Salla Nazarenkon työnantaja Lääkärin sosiaalinen vastuu ry on tavallaan “kaksinkertainen rauhannobelisti”. Yhdistys on suurin jäsen ICAN:ssa, mikä sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 2017 ydinaseiden vastaisesta työtä. Lisäksi yhdistyksen kattojärjestö Lääkärit ydinsotaa vastaan sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1985.

– Odotan rauhanstipendin mahdollistamilta opinnoiltani erityisesti kolmea asiaa, kertoo Salla Nazarenko. Selvittää verkostoitumalla, mitkä ovat kunkin opiskelijan inspiroitumisen lähteet. Saada aikaa itsetutkiskeluun ja -analyysiin. Sekä olisiko tekoälystä apua rauhan rakentamisessa.

Rotaryn työn rauhan edistämiseksi katsotaan alkavan ensimmäisen maailmansodan aikana vuonna 1914, jolloin Minneapolisin Rotaryklubi ehdotti, että kaikkien rotaryklubien pitäisi puhua rauhan puolesta. Vuoden 1921 Edinburghin maailmankonventiossa valtuutetuilla oli yhteinen näkemys, että rotarien pitäisi toimia rauhan suurlähettiläinä. Rotarit olivat vuonna 1945 San Franciscossa perustamassa YK:ta.

Rotarysäätiö käynnisti vuonna 2002 yhteistyön rauhan edistämisen opetuksessa ja tutkimuksessa kuuden huippuyliopiston – Rotary Peace Centerin – kanssa eri puolilla maailmaa.

Lisätiedot: piirikuvernööri Risto Suviala risto.suviala@gmail.com 0400-781535