Rotary Internationalin presidentti Holger Knaackin vuositeema 2020-21, Rotary avaa mahdollisuuksia, kehottaa rotareja hyödyntämään mahdollisuuksia kehittää omaa johtajuuttaan, ja auttaa toteuttamaan Rotaryn palveluideoita ja parantamaan apua tarvitsevien elämää.

Rotary avaa mahdollisuuksia

Rotary ei ole vain klubi, mihin ihmiset liittyvät, vaan kutsu loputtomiin mahdollisuuksiin. Rotary luo jäsenille kanavia, joiden kautta jäsenet voivat parantaa omaan elämäänsä ja niiden elämää, joita he auttavat palveluprojektien kautta.

Uskomme, että suuret ja pienet palvelutekomme antavat mahdollisuuksia ihmisille, jotka tarvitsevat apuamme. Rotary tarjoaa mahdollisuuksia johtajuuteen, avaa jäsenille tien toteuttaa palveluideoitaan maailmanlaajuisesti ja luoda elinikäisiä ystävyyssuhteita. Kaikki mitä teemme avaa uuden mahdollisuuden myös jollekin toiselle, jossakin muualla.

Covid-19 kriisi on pakottanut meidät kaikki sopeutumaan. Tässä on hyvääkin, ja uusi toimintasuunnitelmamme  kehottaa meitä erityisesti kehittämään sopeutumiskykyämme. Mutta sopeutuminen ei riitä. Meidän on itse muututtava, dramaattisesti, jotta voimme kohdata uuden ajan meille asettamat haasteet ja toimia sellaisena Rotarynä, jota maailma niin kovasti tarvitsee.

Tämä on suuri haasteemme. Ei vain alkavalle vuodelle, vaan koko näköpiirissämme olevalle tulevaisuudelle. Meidän on uudistettava Rotary uuden ajan edellyttämällä tavalla. Nuorilla on ideoita, energiaa ja tahto sitoutua tärkeäksi kokemaansa toimintaan. Meidän on täydestä sydämestämme tartuttava tähän mahdollisuuteen ja tarjottavaa heille toteutumiskanavaa heidän idealismilleen. Meidän on myös muututtava organisaatioksi, joka on täysin nivoutunut digiaikaan, ei vain sellainen, joka etsii sähköisiä tapoja toimia niin kuin aina on ollut tapana toimia.

Maailma muuttuu nopeasti – muuttui jo ennen tätä kriisiä. Ihmiset alkoivat luopua perinteisistä lounaskokouksista ja siirtyä verkkotapaamisiin. Ystävyyssuhteita solmittiin ja syvennettiin sosiaalisessa mediassa jo ennen kuin kokouksemme siirtyivät Zoomiin tai Skypeen. Meitä nuoremmilla sukupolvilla on voimakas halu tehdä palvelutyötä. He ovat kyseenalaistaneet voivatko he toimia vaikuttavasti Rotaryn kaltaisessa organisaatiossa, vai saavatko he aikaan enemmän luomalla muunlaisia yhteyksiä. Nyt on aika aloittaa puhtaalta pöydältä, kokeilla uusia lähestymistapoja ja valmistella Rotary tulevaisuutta varten.

Samalla kun rohkaisemme Rotaryn jäseniä ottamaan omakseen muutoksen, on hyvä huomata, että aika ei pysähdy Rotaryn ympärillä. Emme anna nopeiden muutosten lannistaa meitä. Tartumme tämän hetken tuomaan tilaisuuteen kasvattaa Rotaryä, tehdä siitä vahvemman, sopeutuvamman ja entistä linjakkaammin perusarvojemme mukaan toimivan.

Maailma tarvitsee Rotaryä nyt enemmän kuin koskaan. Meidän on varmistettava, että Rotary avaa mahdollisuuksia tuleville sukupolville.

Holger Knaack
Rotary Internationalin presidentti 2020-2021