Koronapandemia jatkuu edelleen kaikkialla maailmassa. Rokotukset ovat kuitenkin edenneet varsin vauhdikkaasti, tosin suuria eroja on eri maiden välillä. Uudet virusvariantit ovat aiheuttaneet huolta taudin taltuttamisessa, mutta toisaalta myös rokotteet kehittyvät koko ajan. Uskomuksemme on, että kaikki vaihtomuodot voidaan aloittaa kesällä 2022.

Rotary Internationalin maaliskuisen päätöksen perusteella kaikki vaihdot siirrettiin alkavaksi vasta 01.07.2022 jälkeen. Päätöksestä johtuen vuosivaihtoon lähdön peruutti kaikkiaan kuusikymmentä hakijaa. Peruuttaneista 46 oli hakenut jo edelliselle (2020-2021) kaudelle. Tietokannassamme on tällä hetkellä kaikkiaan 56 vuosivaihtaria ja muutama kesä- ja leirivaihtari. He ovat lähdössä kesällä 2022.

Syyskuussa alkaa uusi haku normaalisti kaikkiin vaihtomuotoihin. Myöskin viime vuonna hakeneiden on tehtävä uusi hakemus, koska koulun, lääkärin ja hammaslääkärin todistukset ja kaikki allekirjoitukset pitää olla uusia. Myöskin uudet klubisitoumuslomakkeet on tehtävä.

Kirjeenvaihtajat pitävät yhteyttä kaikkiin yhteistyökumppaneihin eri puolilla maailmaa ja neuvottelevat ikärajojen tilapäisestä nostamisesta niin, että voitaisiin lähettää myös niitä nuoria, joiden vaihto on siirtynyt koronan vuoksi. Tavoitteena on varmistaa vaihtopaikkoja mahdollisimman paljon kaudelle 2022-2023.

Mitä klubien pitää nyt tehdä

• Tiedottaa kouluissa nuorisovaihdosta yhdessä vaihdossa olleiden oppilaiden kanssa,myös kesä- ja leirivaihto on tuotava esille hyvänä vaihtoehtona.
  • Varata budjettiin rahat IB oppilaan kuluja varten vuodelle 2022-23.
  • Etsiä oppilaille isäntäperheet.
  • Lähettää nuorisovaihtotiimien jäsenet koulutukseen syksyllä 2021, näin varmistetaan sertifionnin

Vaikka vaihto-oppilaita ei ole ollut, on Monipiirissä toteutettu useita kehityshankkeita:

• Uuden oppilashallintajärjestelmän (YEAH) sisäänajo ja käyttökoulutus, koulutusta jatketaan piirien toimesta. Siitä järjestetään syyskuussa myös valtakunnallinen webinaari.
  • Kotisivut on uudistettu SRP:n uusien kotisivujen alustalle. Osoite on edelleen rye.fi.
  • Kotisivuilla on nyt videoita vaihdossa olleiden oppilaiden kokemuksista. Klubit voivat käyttää videoita nuorisovaihtoa esitellessään. Yksi videoista kertoo isäntäperheen kokemuksista
  • Koulutusaineisto on päivitetty, nyt se on yhdenmukainen koko Suomessa.
  • Monipiirin toimintaohjeita päivitetään edelleen

Monipiiri on apuna toteuttamassa piirien NVA-koulutuksia syksyllä, sekä OB-koulutuksia helmi- maaliskuussa 2022.

Kansallinen OB- koulutus vuosi- ja kesävaihtareille sekä heidän vanhemmilleen järjestetään Lahdessa 7.5.2022.

Meidän kaikkien tehtävänä on nyt pitää nuorisovaihtoa esillä mahdollisimman monella foorumilla, niin että saamme vaihtotoiminnan käyntiin täydellä teholla heti, kun se pandemian laantuessa on turvallisesti mahdollista.

Antti Salminen