Maailma on täynnä sairauksien mukanaan tuomaan kärsimystä. Hyvä terveydenhuolto on rikkaimpien maiden etuoikeus, josta n. 400 miljoonaa ihmisellä ei ole varaa tai mahdollisuutta nauttia. Sairaudet suistavat jo muutoinkin heikossa asemassa olevien ihmisten elämän vielä huonompaan suuntaan kohti syvenevää kurjuutta, köyhyyttä ja ahdistusta.

Rotaryn yksi kuudesta painopistealueesta on sairauksien torjunta, josta taistelumme poliota vastaan on hyvä esimerkki. Vuodesta 1985 alkaen Rotary on rokottanut 2,5 miljardia lasta 122 maassa ja käyttänyt siihen 1,8 miljardia dollaria. Panostus on tuottanut tulosta, sillä olemme vähentäneet taudin esiintymistä 99, 9 prosentilla. Työmme taudin hävittämiseksi jatkuu, kunnes se on isorokon tavoin hävitetty maailmasta. Rotarit tekevät työtä torjuakseen myös muita sairauksia kuten malaria, HIV/AIDS, MS-tauti, Alzheimerin tauti, dengue-kuume ja diabetes. Toteutamme niin suuria kuin pieniä terveydenhoitoon liittyviä hankkeita. Pystytämme tilapäisiä klinikoita ja verenluovutuspisteitä. Koska ennaltaehkäisy on tärkeää, tarjoamme myös koulutusta heikossa asemassa oleville yhteisöille. Rakennamme ja parannamme infrastruktuuria, jotta lääkärit, potilaat ja viranomaiset voisivat toimia yhdessä.

Suomalaiset rotarit ovat vuodesta 2002 lähtien ylläpitäneet vapaaehtoisten terveydenhuollon ammattilaisten Lääkäripankkia (RDBF). Se toimii Tansanian lounaisosassa Ilembulan sairaalassa sekä Inukan vammaiskoulutuskeskuksessa, joissa paikallisten ammattilaisten mentoreina työskentelee intensiivijaksoille lähettämiämme suomalaisia lääkäreitä ja sairaanhoitajia. Panostamme äiti-lapsi-terveyteen sekä vammaistyöhön. Toiminta rahoitetaan Suomen Rotaryn keräämän omarahoituksen ja ulkoministeriön myöntämän kehitysyhteistyön hanketuen avulla.

Rotaryn tekemä työ tarjoaa meille jokaiselle kanavan auttaa niitä, joiden osa elämässä on omaamme heikompi ja tuoda heidän elämäänsä toivoa.