Turvallisessa maassa on voimavaroja auttaa toisia

Suhteellisen tuoreena rotarina olen iloinnut siitä, että saan olla mukana kansainvälisessä järjestössä. Vanhemmat ”kollegat” ovat kertoneet miten hienoa on, kun ulkomaille matkustaessa rotariuden tuoman yhteyden ansiosta voit määränpäässä helposti tutustua uusiin, upeisiin ihmisiin. Tämän aion kokea heti, kun aika on taas sille suotuisa.

Kansainvälinen organisaatio tuo hyvää vertailupohjaa oman maamme tilanteeseen. Kansainvälisesti katsottuna yli 400 miljoonalla ihmisellä maailmassa ei ole varaa edes perusterveydenhoitoon. Meillä Suomessa sen sijaan on yksi maailman parhaista terveydenhuoltojärjestelmistä. Myös silloin, kun joku menee pieleen, meillä on yllättävän vahva turva takana.

Jokaisella terveyden- ja sairaudenhoitotoimintaa Suomessa harjoittavalla on oltava lakisääteinen vakuutus potilasvahingon varalle. Kun hoidossa tapahtuu virhe, suomalainen on monissa tapauksissa lain ja vakuutuksen turvin oikeutettu korvauksiin.

Potilasvakuutuskeskus korvaa vuosittain vahinkoja noin 40 miljoonalla eurolla. Vahinkoilmoituksia jätetään liki 9 000 vuosittain. Monessa muussa maassa vahingon kärsinyt jäisi helposti asian kanssa yksin, ja vain harvalla olisi varaa käydä vaatimassa oikeuksiaan lakiteitse. Meillä Suomessa potilasvahinkoa epäilevä saa asian käsittelyn ilmaiseksi.

Tapaturmavakuutuskeskus tutkii mm. työpaikkaonnettomuuksia ja tekee töitä niiden vähentämiseksi monin eri keinoin. Kaikilla työnantajilla on oltava vakuutus tapaturmien ja ammattitautien varalle. Nyt alalla ajankohtaista on korona.  Suomessa on käsitelty tähän mennessä 138 korona-altistuksesta tehtyä lausuntopyyntöä. Näistä 110 tapauksessa katsottiin kyseessä olevan ammattitauti ja siten korvattava asia. Korvauksensaajista suurin osa on sairaanhoitajia ja lähihoitajia.

Terveys on hyvän elämän perusedellytys. Siksi on mahtavaa, että asumme tällaisessa maassa kuin Suomi. Meillä on voimavaroja ja halua auttaa niin suurten kuin pienempienkin terveydenhoitoon liittyvien hankkeiden kautta. Ollaan niissä innolla mukana!