Rotarysäätiö koordinoi ja rahoittaa rotarien maailmanlaajuista palvelutoimintaa. Säätiön työ perustuu vapaaehtoisiin lahjoituksiin sekä pääoman tuottoon, jotka kanavoidaan koulutusprojekteihin ja humanitaariseen avustustyöhön.

Rotarysäätiö on maailman suurimpia yksityisiä hyväntekeväisyystoimijoita, joka aina uudelleen sijoittuu kärkisijoille näiden toimijoiden läpinäkyvyys- ja luotettavuusvertailussa. Rotarysäätiön merkittävin avustuskohde on PolioPlus -ohjelma. Siihen käytetään noin puolet vuotuisesta avustussummasta.

Tärkeä kannustin on Paul Harris Fellow -tunnustuksen myöntäminen jokaista tuhannen dollarin lahjoitusta kohti. Paikallisesti jokaisen meistä rotareista kannattaa asettaa omakohtainen tavoite PHF-tunnuksen saamiseksi itselle tai perheenjäsenelle. Rotaryn perustajan Paul Harrisin nimeä kantavia PHF-tunnustuksia on myönnetty maailmanlaajuisesti yli miljoona.