Halu tehdä hyvää ja palvella ovat rotarin luonto. Oma Rotarysäätiömme The Rotary Foundation on työkalu, jonka avulla jokainen rotari voi auttaa lähellä ja kaukana, isoissa ja pienissä asioissa ja tehdä ihmisten elämästä ja maailmasta parempaa.

Rotarysäätiön tuotosta suurin osa ohjataan humanitäärisiin hankkeisiin, mutta osansa saavat myös koulutus ja stipendit. Rotarysäätiö on määritellyt tukemiensa hankkeiden painopistealueet, joita ovat rauhan rakentaminen ja konfliktien ehkäisy, sairauksien ehkäisy ja hoito, vesi ja sanitaatio, äitien ja lasten terveys, peruskoulutus ja luku- ja kirjoitustaito sekä taloudellinen ja yhteiskunnallinen kehitys. Heinäkuusta 2021  alkaen tuen kohteeksi tulee ympäristö, seitsemäs painopistealuemme.

Merkittävin Rotarysäätiön tukemista hankkeista on polion hävittäminen maailmasta. Eri toimijoiden määrätietoisen yhteistyön ansiosta tautia on enää Pakistanissa (77 sairastunutta) ja Afganistanissa (52), kun koko Afrikka elokuussa 2020 julistettiin poliosta vapaaksi. Pitkään jatkunut aleneva trendi katkesi, kun Pakistanissa tautitapaukset tilapäisesti lisääntyivät kaksi vuotta sitten. Pakistanissa tehdään kuitenkin määrätietoista työtä polion hävittämiseksi. Vaikka koronapandemian takia poliorokotukset keskeytettiin hetkeksi, rokotustiimit työskentelevät jälleen koronaakin vastaan.

Rotarysäätiön PolioPlus-hanke aloitettiin 1985, ja siihen on käytetty vuosittain merkittävä osa säätiön hyväntekeväisyyteen myönnetyistä varoista, kaikkiaan 2,1 miljardia dollaria. Rotarit ovat sitoutuneet viemään projektin päätökseen.

Maailman poliopäivää vietetään vuosittain lokakuun 24. päivänä, ja monet rotaryklubit ja -piirit viettävät  maailman poliopäivää. Eteläisen Suomen ja Viron yhdistävä piiri 1420 teki poliota käsittelevän videosarjan ja järjesti pandemia-aikaan hyvin sopivan webinaarin, jonka keskustelua poliosta ja tartuntataudeista saattoivat kaikki rotarit seurata etänä.

Koska Rotarysäätiö tekee arvokasta työtään lahjoitusvaroin, tarvitaan jokaisen rotarin panosta. Klubit lahjoittavat varoja, mutta niin voi tehdä yksittäinen jäsenkin. Tavoite on, että jokainen rotari lahjoittaa valitsemansa summan vuosittain Rotarysäätiölle. Lahjoitus säätiölle on oiva tapa muistaa esimerkiksi syntymäpäiväsankaria. Säätiö ottaa vastaan myös testamenttilahjoituksia.

Rotarysäätiöön lahjoittava voi luottaa siihen, että varat tulevat oikein käytetyiksi. Hallintokulut ovat pienet, noin kahdeksan prosenttia. Yhden lapsen rokottaminen poliota vastaan maksaa kolme dollaria. Pienelläkin summalla saa paljon aikaan. Jokaista rotaryn keräämää dollaria vastaan Bill ja Melinda Gatesin säätiö kolminkertaistaa lahjoituksemme.

Rotarysäätiön toiminta on tehokasta, läpinäkyvää, luotettavaa ja mitattavaa. Hankkeet lähtevät yhteisön tarpeista ja niiden tuloksena tavoitellaan pysyvää muutosta. Paikallisten yhteisöjen sitoutumisen ja rotareiden seurannan avulla projektit muuttuvat osaksi arkea.

Rotarysäätiön avustamien hankkeiden toteutumista seurataan objektiivisesti mitattavilla kriteereillä. Toiminnan tehokkuuden ansiosta säätiö on vuosi toisensa jälkeen saanut korkeimman mahdollisen luokituksen hyväntekeväisyysjärjestöjen varojen käytön tehokkuutta arvioivalta Charity Navigator -organisaatiolta.

Lahjoittamalla Rotarysäätiölle teet takuuvarmasti hyvää.