Kansainvälisen Rotaryjärjestön yksi kuudesta kärkiteemasta on kehittää yhteiskuntaa ja toimia talouden kehittäjänä ja elinvoiman mahdollistajana kautta maailman. Tämä on ollut järjestön toiminnan ydintä alusta alkaen.

Rotaryn perustaja, lakimies ja yrittäjä Paul Harris halusi kohentaa kaupungin liikemoraalia ja vaihtaa ajatuksia yhteisön kehittämiseksi, uuden oppimiseksi ja ystävyyden lujittamiseksi. Hän kutsui 23. helmikuuta 1905 kolme muuta chicagolaista liikemiestä perustamaan Rotarya. Vuonna 1910 yhdistyksen toiminta-ajatus laajentui ympäröivän yhteiskunnan kehittämiseksi ja siitä edelleen maailmanlaajuiseksi päämääräksi.

Rotary tukee maailman köyhimpiä ja kehittymättömiä alueita, jotta ne voivat kohentaa talouttaan ja kykyään johtaa ja kehittää toimintaympäristöään. Klubit voivat osallistua tähän toimintaan esimerkiksi erilaisten palveluprojektien kautta. Rotary toimii köyhillä talousalueilla tarjoamalla muun muassa verkostoitumista, koulutusta ja rahoitusmalleja maatalouden ja yritystoiminnan kehittämiseen ja yritystoiminnan käynnistämiseen.

Toimimme myös kotimaassa ja paikallisesti tarjoamalla nuorille koulutusta yrittäjyydestä ja työelämän eri osa-alueista. Jokainen rotari voi ja saa toimia edelleen Paul Harrisin ja hänen liikemiesystäviensä hengessä.