Varför ska man alltid flyga om man också kan resa med buss?

En grupp på 20 rotarianer från Finland anlände till Malmö Action Summit med buss – först med båt över natten från Åbo till Stockholm och därifrån en smidig fyrfilig E4-väg 600 kilometer till Malmö.

Idén till gruppresan föddes inom distrikt 1410 som också stod för arrangemangen. Resan  samlade så småningom deltagare från nästan alla distrikt i Finland.

Miljömedvetna rotarianer var vid evenemanget särskilt nöjda med sättet de reste med. Man måste ju leva som lär.

Alla resenärer fick också många nya goda vänner under bussresan. Egna personliga rotaryberätteler, skämt, vitsar och sång skapade en fin stämning under hela resan. Det var nätverkande när den är som bäst.

Stämningen på resan hem

Returresan användes för att dela med sig av alla nya idéer från evenemanget.

De inspirerande dagarna i Malmö skapade nya idéer för bland annat etablering av satellitklubbar riktade till ukrainare och andra invandrare och en ny e-klubb bestående av tidigare ungdomsutbytesstudenter.

En resenär hade lyckats hitta samarbetspartners till projektet med distriktsbidrag, en annan blev mycket inspirerad av Shelter Box.

Många ansåg att är det hög tid att dra igång Finlands första Global Grant projekt med miljö som tema. Vi skall alltid komma ihåg att dessa historiska öppningsord yttrades på bussen på väg från Malmö till Finland.

Visa videon från hemresan

-Johanna Talikainen,