Interact-klubbarna

Serviceaktiviteter som glädjer även unga människor

Interactklubbar är tänkta för unga i åldern 12 – 18 år. Klubbarna samarbetar med en rotaryklubb som sponsrar klubben och ger ungdomar möjligheter att utveckla sina sociala färdigheter och sitt ledarskap. Rotarianer hjälper unga att få kontakt med lokala ledare och aktörer inom olika områden för att genomföra olika projekt för de unga. Man lär sig att nätverka lokalt och även internationellt, om man så vill.

Unga människor är ofta mer observanta än vuxna i fråga om problem i den egna omgivningen eller kring utvecklingsområden som behöver stärkas. Genom gemensamma diskussioner kan de unga komma underfund med hur saker kunde förbättras och i samarbete med eller med stöd av rotarianer agera föregångare som problemlösare.

Interact startade sin verksamhet i USA 1962. Den första interactklubben i Finland och Norden grundades 1963 i Somero. Globalt finns det idag mer än 20 000 interactklubbar i 160 länder och nästan 670 000 medlemmar. Interact är ett utmärkt sätt att från en tidig ålder nätverka med andra aktiva unga i olika länder.

Det finns för närvarande inte några interactklubbar i vårt distrikt, men om du är intresserad, vänligen kontakta antingen distriktets interactkontaktperson eller din lokala Rotaryklubb. Distrikt 1410 Interact kontaktperson

Tiina Malkamo, Reso
Mobil +358-44-290 0329