Rotary Foundation

Koordinering av bidragen

Rotarianernas och rotaryklubbarnas donationer till välgörenhet kanaliseras till de behövande både när och fjärran genom Rotary Foundation. Med stiftelsens bidragsmodeller kan rotarianer hjälpa människor i det lokala samhället eller globalt – hjälpa där behovet är som störst.

Distriktets hjälpinsatser koordineras av Rotary Foundation-kommittén. Kommittén uppmuntrar, utbildar och bistår distriktets rotarianer i deras insamlings- och hjälpinsatser. Rotary Foundation-kommitténs viktigaste arbetsuppgifter är att förbereda de årliga distriktsbidragen, välja klubbprojekt som ska understödas och rapportera betalningarna till Rotary Foundation.

Utöver distriktsbidragsprocessen hjälper Rotary Foundation-kommittén klubbarna och rotarianerna att samla in bidrag till poliofonden. Större donationer och testamentsgåvor till gåvofonden kräver ofta Foundation-kommitténs expertis.

För sina donationer till Rotary Foundation erhåller rotarianerna olika utmärkelser. Den mest kända utmärkelsen är Paul Harris Fellow-medaljen. Distriktets Rotary Foundation-kommitté beställer dessa utmärkelser från regionkontoret i Zürich.

Större internationella bidrag som Global Grants-projekt beskrivs i avsnittet om internationella projekt.

Ta kontakt:

Ordförande för distriktets Rotary Foundation-kommitté