Under den gångna veckan har en sjukvårdstrupp med läkare och sjukvårdare från Ukraina varit på rehabilitering på Åland, inbjudna av Mariehamns Rotaryklubb. Gruppen, som består av 11 personer, har gjort flera företagsbesök och träffat kolleger på Ålands sjukhus, samtidigt som de har informerat om sin vardag och läget i Ukraina.

Monica von Frenckell, medlem i Mariehamns rotaryklubb och ordförande för Ukraina-gruppen, har åter koordinerat samarbetet mellan företag, privatpersoner och rotaryklubben i detta senaste projekt.

Mariehamns rotaryklubb har ett långvarigt samarbete med den 15 mobila brigaden, där denna sjukvårdstrupp ingår. Vi är glada att ha kunnat erbjuda rehabilitering och att truppen har kunnat berätta hur de hjälpsändningar och transportmedel som skickats till Ukraina har nått fram och varit till verklig hjälp. Medlemmar ur gruppen har bland annat arbetat i ambulansbussen som skickades ner 2023 och behandlat patienter i den fullt utrustade mobila tandläkarbilen, som byggdes av frivilliga på Åland. Byggmaterialet finansierades av donationer insamlade under våren 2024 av Mariehamns Rotaryklubb.

Under veckan har jag haft möjlighet att prata med Roman, en sjukvårdare i truppen. Han berättar hur han skickade sin familj till Tyskland när det ”stora kriget”, som de kallar det, började. Han avslutade sin tjänst som programmerare och omskolade sig till sjukvårdare. Roman arbetar, tillsammans med de andra medlemmarna i den besökande gruppen, nära den ryska gränsen och beskriver akutsjukvården under svåra förhållanden. Han förklarar att man måste vänja sig vid ovanliga arbetstider och snabba förändringar, där hela första hjälpen-kliniken ofta är inhyst i övergivna huskällare och kan behöva flyttas på kort varsel på grund av beskjutning. Hans berättelse ger en inblick i hur de går på adrenalin och har all sin utrustning i rummet bredvid operationssalen. Jag förstår intellektuellt, men inser samtidigt att jag inte fullt ut kan förstå hur de hanterar sin vardag.

Mariehamns Rotaryklubb tackar alla som bidragit under våren med arbetskraft och donationer! Vår hjälp har nått fram! Nästa Ukraina-projekt är redan under planering, och Mariehamns rotaryklubb har fått information om vad som just nu skulle komma till mest nytta – medicinska förnödenheter och transport. Insamlingen är igång, och planen är att genomföra nästa resa innan året är slut. Tillsammans fortsätter vi att stödja Ukraina i dessa svåra tider.

– Fanny Johansson, Mariehamn RC

Translate »