Hej alla rotarianer!

Jag heter Pasi Heino och bor i Mynämäki där jag också är medlem i Mynämäki Rotaryklub.

Hela min arbetskarriär har jag jobbat som lantbrukare och entreprenör. För tillfället lär jag mig tackla vardagen som pensionär.

Jag har varit medlem i den lokala klubben sedan 2015. Under de åren har jag lärt mig presidentens ansvar, sekreterarens arbete och fungerat som ungdomsutbytesansvarig.

När Rotaryverksamhet är som bäst så innefattar det välgörenhet och hjälpande av andra människor, både de i närheten och de som bor på andra sidan jordklotet. Det är verkligen fantastiskt att en klubbmedlem kan göra fina saker i sin egen stad och att vara en del av en organisation som gör saker över hela världen. Speciellt i den nuvarande oroliga världssituationen har rotarianer en viktig uppgift att vara involverade i fredsarbete, att hjälpa till vid naturkatastrofer och kriser som orsakats av människor.

Klubben och dess medlemmar är grunden för allt. Den gamla visdomen ”många bäckar små” gäller också i vår verksamhet. Klubbmedlemmarnas arbete för det egna samhället är viktigt. Det skapar trivsel och ger den lokala klubben synlighet i det egna samhället.

Den föränderliga världen omkring oss skapar stora utmaningar för både klubbar och distrikt, för att inte tala om hela organisationen. Rotaryverksamheten har goda och bestående värden och det är bra att hålla fast vid dem. Den faktiska verksamheten måste dock anpassas till förändringarna i omvärlden. Jag anser att vi kapabla till det.

Rotaryorganisationen är först och främst en välgörenhetsorganisation.

En riktigt bra start på året, först och främst för de nya funktionärerna!

Translate »