Utrotningen av polio har gått stadigt framåt under det senaste decenniet.

Poliovirus typ 2 och 3 (WPV2 och WPV3) förklarades utrotade 2015 respektive 2019.

Världshälsoorganisationen (WHO) förklarade den sydostasiatiska regionen poliofri 2014. Den afrikanska regionen förklarades fri från vilt poliovirus (WPV) i augusti 2020.

De sista stegen för att utrota polio har dock visat sig vara svårare än väntat.

The fight for a polio-free world

Hur ser läget ut?

Antal nya polioinfektioner hittills under 2024:

Afghanistan: 17; Pakistan: 16

Antalet smittade under de senaste åren:
2023 totalt 12: Pakistan 6, Afghanistan: 6
2022 totalt 30: Afghanistan 2, Mocambique 8, Pakistan 20
2021 totalt 6: Afghanistan: 4, Pakistan: 1, Malawi: 1
2020 totalt 140: Afghanistan: 56, Pakistan: 84

Situationen med polio på kort sikt:

Under den senaste veckan har man hittat nya poliofall och positiva prov i omgivande samhälle enligt följande:

Afghanistan: fyra fall av WPV1

Pakistan: två fall av WPV1 och 16 positiva prover från det omgivande samhället

Tšad: två fall av cVDPV2 och två positiva fall från det omgivande samhället

Elfenbenskusten: två positiva cVDPV2 prov från det omgivande samhället

Kongo DR: ett positivt fall av cVDPV2 från det omgivande samhället

Niger: ett positivt fall av cVDPV2 från det omgivande samhället

Nigeria: tre fall av cVDPV2 och ett positivt prov från det omgivande samhället

Ockuperat palestinskt territorium: ett fall av cVDPV2

Sydsudan: ett fall av cVDPV2

Och vad gör vi?

Nedan ett litet konkret exempel på vad som just nu görs för att utrota polio.

Den 26 augusti 2024 anlände 1,2 miljoner doser av poliovaccin till Gaza. Målet är att vaccinera över 640 000 barn där.

Polio är ett hot mot barn överallt. För att utrota polio fortsätter Rotary sitt samarbeta med sina partners, t.ex. Global Polio Eradication Initiative (GPEI) och andra organisationer. Vi stödjer poliovaccinationskampanjer var än polio förekommer.

Polio har ännu inte helt utrotats. Men vi håller vårt löfte till världens barn. Varje vaccination är viktig. Med samarbete kommer vi att utrota polio.

För att utrota polio ber jag dig att göra om en donation till Rotary Foundations PolioPlus-fond.

PolioPlus Society

Bli medlem i distriktets PolioPlus Society. Om du lovar att donera minst 100 USD per år till Rotary Foundations PolioPlus-fond blir du medlem i PolioPlus Society. En donation på 100 USD motsvarar en donation på ca 0,25 € varje dag under ett år.

Kontakta mig eller knacka mig på axeln på något distriktsevenemang om du vill bli medlem. Utöver din goda gärning får du ett certifikat tillsammans med en PolioPlus Society-pins som tack för ditt PolioPlus Society-medlemskap.

World Polio Day 24.10.2024

Vad gör du eller din rotaryklubb på poliodagen?

Jag utmanar alla rotarianer i vårt distrikt att donera en summa motsvarande priset för poliodagens lunch till Rotary Foundations Polio Plus-fond. Det är också möjligt att göra en donation i hela klubbens namn med en banköverföring!

Klubbens Rotary Foundation ansvarige eller undertecknad hjälper om du behöver råd med att göra en donation.

Tack för ditt bidrag!

Med vänlig hälsning