Det är 1 augusti. Klockan närmar sig 17 och tre stora gröna behållare lyfts upp på broräcket. Efter en snabb räkning till tre plaskar 1 500 gula plastbadankor i Saloflod. Den sjätte Ankflottning har startat.

Badankorna, numrerade från 1 till 1500, simmar lättjefullt mot Salos Frivilliga Brandkårens oljebommar. Som vanligt har en stor skara supportrar samlats på Saloflodens strand. Vissa har en egen anka att uppmuntra, andra följer bara evenemanget. I år kommer de 45 snabbaste ankorna att få ett pris.

Detta är Reach Salo rotaryklubbs sjätte ankflottningsevenemang. Genom åren har flottningsdagen valts ut att koordinera med det redan riksberömda Iltatori. Första torsdagen i augusti är reserverad för föreningarnas kvällsmarknad, så RC Reach Salo och ankorna är på rätt plats.

Man har kunnat köpa anklotter under hela sommaren på torsdagskvällar. Medlemmarna från RC Reach har varit där med sitt tält från morgon till kväll. Det har varit lätt att hitta oss på marknaden på grund av den klargula färgen. Vårt tält har varit fullt av gula ankor, ett gult “lyckohjul” har väckt häpnad och uppmuntran. Den har vid närmare kontroll visat sig vara ett spinnrockshjul.  Förutom glatt humör har man från “lyckohjulet” kunnat vinna lakrits, en glad hink med blåbär eller tomatgodis. Om man inte har kunnat ta dig till marknaden har man också kunnat köpa egna anklotteri på nätet.

Liksom under de tidigare åren kommer ankflottningens intäkter även i år att användas till att stödja verksamheten för lokala barn och stödja unga samt barn och unga med särskilda behov. Vinsterna för flottningen har skänkts av lokala företag och/eller privata personer. I år var huvudvinsten en “Torgkorg” bestående av presentkort från olika försäljare på marknaden värt 390 euro. Andra priser var till exempel en handvävd tröja, ett Karjalohja Spa-presentkort med övernattning samt många olika presentkort inom området välmående, skönhet, matlagning. Stort tack till alla donatorer!

Det första flottningsåret 2019 hade man 1 000 ankor men året därpå steg antalet till 1 500. Sedan starten har Salos Frivilliga Brandkår agerat som en viktig partner i själva flottningen, som har avskärmat floden och lyft upp de vinnande ankorna. Efter att vinnarna fastställts kommer alla andra gula ankor att plockas upp av brandkårens medlemmar. Salos FBK har fått båt- och bomassistans från FBKn i Halikko och Karjaa. Vi har i vår tur kunnat stötta deras verksamhet som tack för den flytande assistansen.

Idén med ankflottning har vi fått av våra grundare Sirpa och Erik Stenström. De har besökt liknande evenemang i Europa.

Vid det här laget, när du läser den här artikeln, har alla ankor fått den årliga ömma behandlingen. De har tvättats, torkats, siffrorna har kontrollerats och sedan har ankorna packats undan.

Glad höst till alla läsare i väntan på den nya anksäsongen!

Päivi Rantio och Sirpa Stenström, Reach Salo RC

Päivi