Lokakuun 24. päivänä vietetään maailman poliopäivää. Rokottaminen ja virusten vastainen työ on tänä vuonna entistä ajankohtaisempaa, kun koko maailma taistelee Covid-19 -pandemian kanssa.

-Uusien tartuntatautien rinnalla jo häviämässä olevat tartuntataudit ovat uhkanamme, ellemme toimi päättäväisesti niiden hävittämiseksi, kertoo Sakari Karjalainen, joka johtaa Etelä-Suomen ja Viron yhteistä rotarypiiriä.

Kun Rotary aloitti pitkäjänteisen työnsä poliota vastaan yhdessä kumppaneidensa kanssa vuonna 1988, maailmassa oli 350 000 poliotapausta yhteensä 125 maassa joka vuosi. Tähän päivään mennessä on saavutettu valtavaa edistystä viruksen hävittämisessä: poliotapaukset ovat vähentyneet 99,9 prosenttia ja vain Afganistanissa ja Pakistanissa on enää uusia raportoituja tapauksia. Tämän vuoden elokuussa Afrikan mantere julistettiin vapaaksi poliosta.

Vuodesta 1985 lähtien Rotary on osallistunut polion vastaiseen työhön yhteensä 2,1 miljardilla dollarilla. Rotary on sitoutunut jatkamaan polion vastaista taistelua siihen asti, kunnes virus on saatu hävitettyä kokonaan maapallolta.

Viimeiset metrit ovat hankalimmat, mutta myös kriittisimmät. Työtä jatketaan sitkeästi. Lupauksena on kerätä joka vuosi 50 miljoonaa dollaria polion vastaiseen rokotustyöhön. Jokaista Rotaryn keräämää dollaria kohti Bill & Melinda Gates säätiö lahjoittaa tuplasti enemmän, joten vuotuinen polion vastaiseen työhön käytetty raha on yhteensä 150 miljoonaa dollaria.

Poliota ei voi parantaa, mutta sen voi ehkäistä rokottamalla

Poliomyeliitti (polio) polioviruksen aiheuttama halvaannuttava ja jopa kuolemaan johtava infektiosairaus, johon ei ole lääkettä, mutta joka voidaan tehokkaasti ehkäistä rokotuksin. Polio voi tarttua missä iässä tahansa, mutta se vaikuttaa pääasiassa alle viisivuotiaisiin lapsiin.

Rotarypiirimme 1420 pitää poliopäivänä 24.10 klo 12 kaikille avoimen webinaarin, jossa asiantuntijat keskustelevat polion hävittämisestä ja muista ajankohtaisista tartuntatautiaiheista.

Webinaaria voi seurata Youtuben kautta suorana osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=W4r7N5VxLHQ&feature=youtu.be