Rotary Youth Leadership Awards (RYLA) järjestetään tulevana kesänä Suomessa, Itämeren rannalla Tvärminnessä 4.–9. elokuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen 18–30 -vuotiaita nuoria jokaisesta Itämeren maasta keskustelemaan Itämeren ja ilmastonmuutoksen haasteista sekä vastuullisen johtajuuden merkityksestä ympäristöasioissa. Suomesta ja Virosta mukaan valitaan kymmenen nuorta. Löytyisikö klubisi vaikutuspiiristä nuori Itämeren suurlähettiläs?

Baltic Sea RYLAn järjestää Rotareiden Itämeren alueen toimintaverkosto BASRAN (Baltic Sea Regional Action Network). Seminaarin tavoitteena on tarjota osallistujille intensiivistä johtajuuskoulutusta, lisätä tietoisuutta Itämeren haasteista ja mahdollisista ratkaisuista sekä kouluttaa uusia Itämeren suurlähettiläitä.

Tvärminnen eläintieteellisellä asemalla, Helsingin yliopiston tutkimusasemalla, järjestettävä seminaari tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden 2–3 nuorelle kustakin Itämeren maasta sekä 10 nuorelle Suomen ja Viron viidestä rotarypiiristä. Osallistumismaksu on 400 €, joka kattaa kaikki järjestelyt Tvärminnessä lukuun ottamatta matkakuluja.

“Toivomme, että klubit vievät nyt aktiivisesti viestiä kaikille vaikutuspiirissään oleville nuorille tästä hienosta mahdollisuudesta ja miettivät, voisivatko lähteä mukaan vaikkapa sponsoriksi. Aiemmat kaksi Itämeri-RYLAa Saksassa ja Ruotsissa ovat olleet huikeita, kansainvälisiä kokemuksia nuorille”, kertoo Hannele Kauranne järjestelytoimikunnasta.

Seminaari antaa osallistujille paitsi tärkeää tietoa Itämeren tilasta ja ilmastonmuutoksesta, myös mahdollisuuden kehittää johtajuustaitojaan, laajentaa verkostojaan ja kokea unohtumattomia hetkiä Suomen rannikkoalueella. Ohjelmaan sisältyy luentoja, ryhmätöitä, retkiä ja hauskanpitoa, kuten purjehdusta Tvärminnen tutkimusalus Augustalla ja retken Uddskatanin luonnonsuojelualueelle.

Hakuohjeet ja lisätiedot löytyvät BASRANin verkkosivuilta. Hakuaika päättyy 15. huhtikuuta 2024, ja sponsoroivien klubien on suoritettava maksut 30. kesäkuuta 2024 mennessä.

RYLA Baltic Sea 2024 tarjoaa nuorille johtajille paitsi tietoa ja taitoja, myös elinikäisiä ystävyyssuhteita ja muistoja, jotka inspiroivat toimimaan Itämeren ja ilmaston hyväksi.