Rotareiden Silakkasoutu-tapahtuma järjestettiin 1. lokakuuta, eli perinteisesti Stadin Silakkamarkkinoiden ensimmäisenä sunnuntaina. Hyväntekeväisyystapahtumassa noin 300 osallistujaa Suomesta, Ruotsista, Saksasta ja Italiasta souti kirkkoveneillä Töölönlahdelta Kauppatorille. Tempaus sai tänä vuonna rinnalleen oman reitin rantoja myöten myös kävelijöille.

“Silakkapatikka osoittautui menestykseksi ja nosti myös tapahtuman osallistujamäärää edellisvuodesta. Kävelijöiden reitiltä saattoi ihailla kirkkoveneiden etenemistä Töölönlahdella sekä tutustua Itämeren tilaan BSAG:n ja Helsingin kaupungin Itämerihaasteen rastipisteillä”, tapahtuman järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Markku Juhola Riihimäki-Hausjärven rotaryklubista kertoo.

Vuonna 2023 jo 11. Kertaa järjestetyn hyväntekeväisyystapahtuman tuotto luovutettiin 23.1.2024 Baltic Sea Action Groupille (BSAG) vedenalaisen meriluonnon suojelutyöhön. Tapahtuman teemana oli vedenalaisen luontokadon pysäyttäminen: Eläköön meriluonto!

“Itämeren pinnan alla on vielä paljon suojelemisen arvoista elämää. Olemme iloisia ja kiitollisia Rotareiden avusta tämän arvokkaan vedenalaisen aarteen säilyttämiseksi. Oli hauskaa osallistua tapahtumaan, josta välittyi sekä järjestäjien että osallistujien rakkaus Itämerta kohtaan,” Anna Klemelä, meriluonnon suojelun projektipäällikkö Baltic Sea Action Groupista sanoo.

”Vuosien saatossa Silakkasoudulla on kerätty jo yli 80 000 euroa Itämerityöhön. Aiempina vuosina olemme ohjanneet varoja esimerkiksi tutkimusalus Arandan kalustoon ja Vantaanjoen valuma-alueen vedenlaadun automaattiseen mittaamiseen. Lahjoituspotti oli tänä vuonna 1000 euroa edellisvuotta suurempi ja kertyi tapahtuman osallistumismaksuista, arpajaisista sekä sponsorituloista”, Juhola kertoo.

Silakkasoudun tuotto lahjoitettiin Baltic Sea Action Groupille Herttoniemen rotaryklubin viikkokokouksessa 23.1. Kuvassa Elina Ranta BSAG:lta, Markku Juhola ja Erkki Ilus Silakkasoudun ohjausryhmästä sekä Herttoniemen klubin presidentti Helena Kangas.

Soutu- ja patikkapäivä huipentui Itämeri-seminaariin

Silakkasoutu ja -patikka huipentuivat Helsingin yliopistolla UniCafe Porthaniassa tarjoiltavaan silakkalounaaseen sekä Eläköön meriluonto! -seminaariin. Tilaisuudessa Helsingin yliopiston meribiologian dosentti Joanna Norkko Tvärminnen eläintieteelliseltä tutkimusasemalta kertoi Itämeren tutkimuksesta ja BSAG:n meriluonnon suojelun projektipäällikkö Anna Klemelä valotti Gullkronan suojelualueen perustamisprojektia. Lisäksi terveiset Italian Alpeilta toi Rotarypiiri 2050:n ympäristökomitean puheenjohtaja, prof. Pierangelo Metrangolo. Italialaiset rotarit ovat ryhtyneet Silakkasoudun innoittamina suojelemaan Alppien jäätiköitä, joita uhkaa sulaminen ilmastonmuutoksen seurauksena.

”Huoli Itämerestä tuo yhteen monia toimijoita. Ympäristönsuojelu on yksi kansainvälisen Rotary-järjestön painopistealueista, ja täällä Suomessa teemme paljon yhteistyötä järjestöjen, valtionhallinnon ja yritysten kanssa. Tavoitteenamme on lisätä tietoisuutta Itämeren tilanteesta sekä tarjota väylä tarttua toimeen tilanteen parantamiseksi”, Juhola kertoo.

Silakkasoudun järjestävät kahdeksan Rotary-klubia:  Finlandia Hall satelliittiklubeineen, Helsinki  Baltic Sea, Helsinki International, Herttoniemi-Hertonäs, Meri-Espoo, Pasila-Fredriksberg, Riihimäki-Hausjärvi sekä Vantaa-Myyrmäki. Myös Etelä-Suomen ja Viron rotarypiiri 1420 on mukana.

Soudun sponsoreita ja yhteistyökumppaneita vuonna 2023 olivat: Helsingin yliopisto, Finlandia-talo ja Pikku-Finlandia, Paptic Oy, Viking Line, K-Supermarket Hertta, Ventoniemi, Helsingin rotaryklubi, Picaset Oy, Stadin Silakkamarkkinat, Itämerihaaste/Helsingin kaupunki, Job’d -nuoret, Sulkavan vene, LähiTapiola, Helsingin Suomalainen Klubi ja Meripelastusseura .

Tapahtuman verkkosivut: https://www.silakkasoutu.fi/