Piirin kevätkokous keräsi Etelä-Suomen ja Viron rotarit tällä kertaa keväiseen espoolaismetsään. Kokouspaikkana toimi aivan Nuuksion kansallispuiston kupeessa sijaitseva Hotelli Nuuksio.

Aamupäivän seminaariosion avasi piirikuvernööri Ritva Semi, joka kertoi kokoukselle uutisia piirin tasolta. Kansainvälisen rotarytoiminnan perustamisesta tulee kuluneeksi 120 vuotta vuonna 2025. Piirin tavoitteena onkin järjestää näyttävä konferenssi juhlavuoden kunniaksi toukokuussa 2025. Suomeen ensimmäinen klubi perustettiin joulukuussa 1926, joten parin vuoden kuluttua juhlitaan myös kotimaisen Rotaryn satavuotiasta taivalta.

Kuulimme myös terveisiä Lounais-Suomen rotarypiiristä 1410. Nauvossa asuva piirikuvernööri Aaro Söderlund kertoi innostavia esimerkkejä oman alueensa rotarytoiminnasta ja mm. Rotakids toiminnasta, jonka avulla on klubeihin tullut runsaasti uusia jäseniä. Lounais-Suomessa on myös vahvaa vesirepputoimintaa ja yhteistyötä koulujen kanssa.

Vakavamman, mutta sitäkin ajankohtaisemman aiheen äärelle johdatti Pelastakaa lapset ry:n pääsihteeri Hanna Markkula-Kivisilta. Hän kertoi puheenvuorossaan vahvasti maailman lasten tilanteesta kriiseissä ja muistutti, että kaikki kriisit eivät ole julkisuudessa. Lapsille ne ovat silti vaarallisia ja vaikeuttavat heidän elämäänsä ja tulevaisuutta. Lasten ja nuorten hätä koskettaa meitä kaikkia, ja siksi piirimme Mieli ry:n kanssa parhaillaan toteutettava Nuori mieli -hanke on huipputärkeä.

Euroopan unionin käytävät ja toimintatavat tunteva europarlamentaarikko Sirpa Pietikäinen avasi kokoukselle kansainvälisen näkökulman. Hän kertoi ajankohtaisista EU-asioista ja pohti EUn laajenemiskysymyksiä sekä Ukrainan sodan vaikutuksia EU- politiikkaan sekä oikeusvaltioasioihin. EU parlamentti aloitti juuri nyt istuntotauon ja jäsenmaissa valmistaudutaan EU väleihin, jotka ovat reilun kuukauden päästä.

Rotarypalvelun myöntämät ansiomerkit luovutettiin ansioituneille henkilöille

Suomen ja Viron rotarypalvelun myöntämät ansiomerkit luovutettiin Ulla Luceniukselle ja Markku Juholalle. Ulla Lucenius Helsinki City West klubista sai  Suomen rotaryn ansiomerkin ansioistaan ja priimus moottorina olosta useissa klubin Ukraina-projekteissa. Hän oli paikalla ottamassa vastaan ansiomerkkiä.

Markku Juhola sai Suomen Rotaryn I-luokan ansiomerkin. Hän on Silakkasoudun “isä” ja toiminut useita vuosia sen ohjausryhmän puheenjohtajana. Hän oli parhaillaan lomalla ulkomailla, ja merkki luovutettiin hänelle puhelimessa. Juhola on Riihimäki- Hausjärven rotaryklubin jäsen.

Molemmat ansiomerkin saaneet kiittivät huomiosta, mutta totesivat, ettei näistä asioita tehdä yksin vaan yhdessä ja jakavat huomionsa klubitovereidensa kanssa.

Piirineuvottelu hyväksyi ensi rotaryvuoden suunnitelmat

Klubien edustajille esiteltiin aluksi seuraavan rotaryvuoden toimihenkilöt: piirikuvernööri Aune Past (Tartu Hansa RC), tuleva kuvernööri Jere Jantunen (Lohja RK) ja kuvernööriehdokas Heldur Allese (Saaremaa RC).

Piirineuvottelussa tuleva kuvernööri Aune Past esitteli toimintasuunnitelman, talousarvion ja piirijohtosuunnitelman, jotka on lähetetty piirin klubeille ennakkoon. Kokous hyväksyi suunnitelmat. Aune Past kutsui myös kaikki rotarit Tarttoon ensi lokakuussa pidettävään piirikonferenssiin.

Kokouksen ohella tutustuimme Nuuksion luontoon

Kokouksen väliajalla oli mahdollisuus myös verkostoitumiseen ja Nuuksion luonnosta nauttimiseen. Eräopas johdatti osallistujat reippailemaan heräilevän luonnon helmaan. Kodassa vaihto-oppilaamme saivat paistaa vaahtokarkkeja ja hauskaa oli!

Kiitos kaikille piirikonferenssiin ja -neuvotteluihin osallistuneille! Seuraava piirikonferenssi onkin sitten jo syksyllä 19.10., jolloin meitä kutsuu kulttuuripääkaupunki Tartto!

Kuvat: Juha Merinen, Irmeli Viherluoto-Lindström