Essi Isomäki

Rotariudessa yhdistyy monta hyvää ja tärkeää asiaa

Olen toiminut rotareissa nyt reilun vuoden. Rotareihin liittyminen kypsyi mielessäni pikkuhiljaa. Tätini ja setäni ovat toimineet rotareissa vuosikausia ja heidän kauttaan olen saanut välähdyksiä toiminnasta. Perheessäni oli myös rotary-vaihto-oppilas, joskin olin itse silloin jo muuttanut pois kotoa. Olen nuorena toiminut aktiivisesti partiossa sekä ainejärjestöissä, joten järjestötyö on aina ollut osa elämääni.

Kun tulin äidiksi, ei aikaa vaativan viestintäkonsultin työn ja perheen lisäksi paljon riittänyt muuhun. Nyt tyttäreni ovat jo 15 ja 12 ja alkoi tuntua siltä, että haluaisin käyttää osaamistani ja aikaani johonkin yleishyödylliseen.

Rotareissa tuntuu yhdistyvän monta hyvää asiaa: verkostoituminen oman kuplan ulkopuolelle, hyväntekeväisyys ja kansainvälisyys. Itselleni on ollut tärkeää, että ilmasto- ja ympäristökysymykset on nostettu rotareiden asialistalle. Vaikka olenkin sielultani metsäihminen, on hienoa, että löysin tieni klubiin, jossa työtä Itämeren hyväksi on tehty jo pitkään. Jatkossa aion osallistua siihen ja löytää paikkoja, joissa voin olla avuksi.

Enemmän toimintaa ja vähemmän puhetta

Rotaryyn kuuluu jo 2 miljoonaa ihmistä ympäri maailmaa. Ajattelen, että jos haluan vaikuttaa ympäristöasioihin, on fiksua liittyä jo valmiiksi toimeliaiden ihmisten kansainväliseen yhteisöön sen sijaan, että vain lajittelisin roskia tai liittyisin johonkin pieneen kerhoon. Rotarit osaavat tehdä vaikuttavia hankkeita, joilla on jo vuosikausia parannettu ihmisten elämää ympäri maailmaa. En hetkeäkään epäile, etteikö tällainen järjestö pystyisi ratkomaan pala kerrallaan myös ilmastonmuutokseen liittyviä haasteita valtioiden ja yritysten rinnalla.

Tällä hetkellä maailmaan tuntuu mahtuvan määrättömästi puhetta, mutta lopulta vain rajallisesti tekoja. Rotaryn tunnuslauseita ovat: ”people of action” ja ”service before self”. Ne yhdessä ovat hengeltään yllättävänkin lähellä partiolaisten mottoa, joka kuuluu ”aina valmiina”. Olenkin miettinyt, että suurimmalle osalle tuntemistani partiolaisista Rotary voisi tarjota seuraavan askeleen, kun partiossa kapula siirtyy nuoremmille.

Kielet ja kulttuurit ovat lähellä sydäntäni, joten odotan innolla ensi vuonna koittavaa pestiä klubini vaihto-oppilasvastaavana. Toiveenani on joskus vielä ottaa vaihto-oppilas meidänkin perheeseemme, sillä olemme puolisoni kanssa molemmat olleet aikanaan lukiovaihdossa. Pääsin osallistumaan myös Prahassa järjestettyyn Rotary-instituuttiin. Oli kiinnostavaa tavata väkeä eri puolilta maailmaa ja kuulla Rotary-säätiön toiminnasta.

Oma rotariurani on vasta alussa. Juuri nyt pystyn irrottamaan toimintaan jonkun verran aikaa, mutta ehkäpä tulevaisuudessa enemmänkin. Klubistani on välittynyt sellainen ajattelu, että kukin voi osallistua omien resurssiensa puitteissa. Se on minusta tärkeä ohjenuora.

Haluaisitko ehkä lähteä mukaan toimintaan? Ota yhteyttä jäsenkomitean puheenjohtaja Jari Paulamäkeen, paulamakijari@gmail.com.