Mika Suortti

”Rotarius on antanut elämääni laajan perspektiivin”

Helsinkiläinen suorahakukonsultti Mika Suortti on ollut rotari jo liki puolet elämästään. Kollega innosti aikanaan mukaan toimintaan, ja mallia Mika oli saanut jo isoisältä, joka kuului rotareihin.

”Ajattelin, että nuorena ammattilaisena voisin rotareissa saada laajan käsityksen yhteiskunnasta ja kansainvälisistä asioista, eli takana oli puhtaasti omaan kehittymiseen liittyvä motivaatio. Tämä onkin vuosien aikana toteutunut yli odotusten. Viikoittaisissa kokoontumisissa olen saanut vuosien ajan kuulla erinomaisia esityksiä elämän eri aloilta ja tutustunut ihmisiin, joita en olisi muuten kohdannut”, Mika kuvailee.

Tärkeäksi Mikalle on noussut myös hyvän tekeminen. Se, että voi konkreettisesti osallistua tärkeiden asioiden edistämiseen ja antaa takaisin sitä hyvää, mitä elämä on itselle suonut.

Paljon hyvää aikaan yhdessä

”Lähellä sydäntä minulla on nuoret ja heidän elämänpolkunsa. Meillä tärkeä osa toimintaa on nuorisovaihto, jonka kautta nuoren on turvallista ja edullista tutustua toisen maan kulttuuriin, tapoihin ja ihmisiin”, Mika kertoo.

Rotarit järjestävät vuosittain lähes jokaisella suurehkolla paikkakunnalla jonkun nuoren vaihto-oppilasvuoden ja ottavat samalla vastaan toisen nuoren jostain päin maailmaa. Lisäksi nuorille on tarjolla johtajakoulutusta ja omaa klubitoimintaa.

Toinen Mikalle tärkeä aihe on Itämeri, joka on edelleen yksi maailman saastuneimmista meristä. Sen suojelemiseksi rotarit tekevät paljon työtä: mm. lahjoittavat rahaa erilaisilla kampanjoilla, siivoavat rantoja ja jakavat Itämeri-tietoutta kouluissa.

”Kun tehdään yhdessä, saadaan asioita aikaan. Moni meidän hankkeemme on hyvin kansainvälinen, kuten polion poistaminen maailmasta. Maailmanlaajuisessa rotariperheessä on yli miljoona jäsentä, ja matkustipa melkein mihin maahan tahansa, on helppo tutustua paikallisiin ihmisiin”, Mika sanoo.

Kiinnostuitko jäsenyydestä? Ota yhteyttä Jari Paulamäkeen, paulamakijari@gmail.com