Rotareiden Itämeren alueen toimintaverkosto BASRAN:in (Baltic Sea Regional Action Network) ensi kesänä järjestämä Rotary Youth Leadership Awards (RYLA) nappasi messevän avustuksen Ålandsbankenin Itämeriprojektista. 5000 euron suuruinen avustus on merkittävä summa täysin vapaaehtoisvoimin järjestettävälle leirille.

Ålandsbankenin Itämeriprojekti rahoittaa Itämeren tilaa edistäviä innovaatioita, startupeja ja toimintaa. Nyt rahoitusta kohdennetaan muun muassa nuoriin ja yhteisöllisyyteen, jota RYLAkin hienosti edustaa. Avustustilaisuudessa RYLAa edustivat Markus Merenmies Karjaan ja Hannele Kauranne Finlandia Hall -klubista.

Yhteensä Itämeriprojekti on tukenut Itämerityötä jo lähes viidellä miljoonalla eurolla. Vuonna 2014 aloitettu Itämeriprojekti rahoittaa startupeja, ideoita ja toimintaa Itämeren tilan parantamiseksi. Tänä vuonna rahoitusta jaetaan 574 000 euroa. Kiinnostus Itämerityötä kohtaan on kasvussa, sillä Itämeriprojektin hakemusten määrä tuplaantui viime vuodesta.

Baltic Sea RYLA järjestetään tulevana kesänä Suomessa, Itämeren rannalla Tvärminnessä 4.–9. elokuuta. Tapahtuma kokoaa yhteen 18–30 -vuotiaita nuoria jokaisesta Itämeren maasta keskustelemaan Itämeren ja ilmastonmuutoksen haasteista sekä vastuullisen johtajuuden merkityksestä ympäristöasioissa.

Lue lisää Ålandsbankenin tiedotteesta! (Pressmeddelanden på svenska)