BASRAN – Baltic Sea Regional Action network

BASRAN yhdistää rotareita kansainvälisesti

BASRAN – Baltic Sea Regional Action Network (of Rotarians) perustettiin suomalaisten piirien 1420 ja 1410 toimesta syksyllä 2019 Hampurin maailmankonferenssin jälkeen. Konferenssissa oli Suomen standi Save the Baltic Sea, joka veti väkeä. Kävi selväksi, että rotarit kaikissa Itämeren maissa ovat huolissaan Itämerestä ja haluavat sen puhdistuvan. Itämeri on jokaiselle maalle tärkeä. Itämeren laajalla valuma-alueella on n. 10 valtiota, n. 85 miljoonaa ihmistä, n. 2000 rotaryklubia ja 70 000 rotaria. Tämä tarkoittaa valtavaa potentiaalia, ja BASRAN-verkostoon onkin jo ilmoittautunut satoja rotareita ympäri Itämerta.

BASRAN ei toteuta hankkeita, mutta tukee rotareita aloittamaan ja olemaan mukana palveluhankkeissa, lisää tietoutta Itämerestä, siihen vaikuttavasta kuormituksesta ja sen hyväksi tehtävän työn mahdollisuuksista. Vuosittain järjestetään BASRAN-webinaareja ja tapaamisia, ja lisäksi BASRAN-verkosto on järjestäytynyt eri tyyppisiin Action committeihin:

• The Network and Administration (secretary work, seminars / webinars etc.)
  • BASRAN Public Image, Promotion, PR , Communications
  • Awareness raising and environmental education
  • Eutrophication follow up and reducing excessive runoff
  • Beach cleaning and microplastics