Maailmanlaajuinen konfliktien ja epävakauden aikakausi vaatii uudenlaista ajattelua ja toimintaa rauhan ja kehityksen edistämiseksi. Rotary International tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tulevaisuuden rauhanrakentajille osallistua Rotary Peace Fellowship -ohjelmaan, joka on suunniteltu kouluttamaan ja valmistamaan johtajia toimimaan rauhan ja kehityksen puolesta ympäri maailmaa. Nyt on aika etsiä hyviä kandidaatteja Suomesta!

”Rotary Peace Fellowship tarjoaa paitsi rahoitusta myös vertaansa vailla olevan verkoston, mentoroinnin ja tuen uran kehittämiseen rauhantyön ammattilaisena. Suomesta Peace Center-opintoihin on tähän mennessä osallistunut toistakymmentä stipendiaattia. Yksi heistä on toimittajataustainen Salla Nazarenko. Hänelle koulutuksessa oli tärkeää sen mahdollistama ammatillinen itsereflektio ja kansainväliset verkostot. Sen peruina Salla on paneutunut syvällisesti aiheeseen Peace journalism, joka tuntuukin päivä päivältä muuttuvan entistä merkityksellisemmäksi tässä rauhan puutteesta kärsivässä maailmassa”, kertoo Helsinki Finlandia Rotaryklubin Helena Ahonen, joka on aktiivisesti etsinyt kandidaatteja ohjelmaan jo monena vuonna.

Vuosittain Rotary myöntää jopa 130 täysin rahoitettua stipendiä opiskeluun jossakin maailman johtavien yliopistojen Rotary Peace Centereissä. Ohjelma tarjoaa kaksi eri polkua: maisteriohjelman ja ammatillisen kehityksen täydennyskoulutuksen. Molemmissa hakijalta edellytetään kanditutkintoa ja muutaman vuoden kokemusta työelämässä vastuunkantamista vaatineissa tehtävissä.

Maisteriohjelma, kestoltaan 15–24 kuukautta, sisältää tutkimusperusteisen opetuksen ja kansainvälisen opiskelijakunnan lisäksi 2–3 kuukauden mittaisen kenttätyöprojektin, jonka opiskelijat suunnittelevat itse. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa tarjoaa opiskelijoille akateemista oppia sekä käytännön taitoja ja kokemusta, joita rauhantyössä tarvitaan.

Ammatillisen kehityksen täydennyskoulutus on suunnattu kokeneille rauhan ja kehitystyön ammattilaisille, jotka haluavat syventää osaamistaan ja vaikuttavuuttaan. Yhden vuoden kestävä ohjelma tarjoaa intensiivisen oppimiskokemuksen, johon kuuluu kenttätyötä ja sosiaalisen muutoksen aloitteiden suunnittelua ja toteutusta.

Haku lukuvuoden 2025-2026 opintoihin on nyt auki, ja hakuaika päättyy 15. toukokuuta 2024

Hakuprosessi on avoin kaikille kandidaatin tutkinnon suorittaneille henkilöille, joilla on kokemusta vastuullisista tehtävistä ja näyttöä johtamiskyvystä. Rotary Peace Fellowship kattaa opetukseen ja maksuihin liittyvät kulut, majoituksen ja elannon, meno-paluumatkan kuljetukset sekä harjoittelu- ja kenttätyöhön liittyvät kulut​​​​​​.

”Tämä on ihan kirjaimellisesti tuhansien taalojen paikka ja poikkeuksellinen mahdollisuus lähteä ilmaiseksi opiskelemaan ulkomaisiin yliopistoihin! Kannustan kaikkia piirimme klubeja haravoimaan verkostojaan tiheällä kammalla, jotta löytäisimme suomalaisia huipputyyppejä hakemaan mukaan”, Ahonen sanoo.

Tunnetko jonkun, jolla olisi intohimoa ja aloitekykyä muuttaa maailmaa? Tutustu tarkemmin Rotary Peace Fellowship -ohjelmaan Rotary Internationalin verkkosivuilla ja tue kandidaattia hakemisessa: https://www.rotary.org/en/our-programs/peace-fellowships

Lisätietoa:
Helena Ahonen