Ympäristö ja Itämeri

Huolehdimme ympäristöstä

Rotarit ovat sitoutuneet tukemaan toimintaa, joka vahvistaa luonnonvarojen säilyttämistä ja suojelua, edistää ekologista kestävyyttä sekä yhteisöjen ja luonnon tasapainoa. Tuemme hankkeita, joilla puututaan ilmastonmuutoksen ja ympäristön pilaantumisen syihin tavoitteena muutosten haitallisten vaikutusten vähentäminen. Painotamme hankkeissamme erityisesti ympäristötietoisuuden lisäämistä ja ympäristökasvatusta.

Itämeren valuma-alue kattaa neljä kertaa itse merta laajemman pinta-alan yli 10 valtion alueella, mm. lähes koko Suomen, Ruotsin, Baltian maat ja Puolan. Kaikenlainen lähivesien hyväksi tehty työ myös sisämaassa hyödyttää lopulta myös omaa mertamme Itämerta.

Piirissä 1420 rotaryklubeja on ollut sitoutuneena vesiensuojelutoimintaan järjestelmällisesti jo vuodesta 2009, jolloin ensimmäinen klubi liittyi Helsingin ja Turun kaupunkien käynnistämään Itämerihaaste-verkostoaloitteeseen ( https://www.itamerihaaste.fi )  ja piirin ensimmäinen Itämeri-komitea käynnistettiin.

Nykyisen Itämeri-foorumin tavoitteena on edelleen tukea ja innostaa klubeja niiden vesiensuojelu- ja ympäristötoiminnassa. Klubit voivat toteuttaa kaikkea sellaista vesien- ja ympäristönsuojelutoimintaa joka sopii muillekin pienille yhdistyksille – varainhankinnasta tietoisuuden lisäämiseen, konkreettisiin hankintoihin, yhteistyöhön muiden toimijoiden kanssa ja talkootöihin. Piirin Itämeri-foorumi on toteuttanut vesiensuojelun ideointityöpajaa kiinnostuneille klubeille jo useiden vuosien ajan. Työpaja kestää n. 60 minuuttia ja voidaan järjestää joko paikan päällä tai etänä.

Itämeri-foorumin yhteystiedot
Itämeri-foorum toimii rotarypiirin 1420 yhtenä piirikomiteana. Löydät komitean jäsenet ja yhteystiedot piirin organisaatiosta tämän linkin avulla.

Itämeren valuma-alue

Ilmastohaaste klubeille – kaksiosainen webinaarisarja

Tervetuloa hakemaan oppeja klubien ilmastotyöhön!

Rotary on ottanut aktiivisen roolin ympäristöongelmien ratkaisemisessa. Suurin ongelma on ilmastonmuutos. Keväällä 2023 Environmental Sustainability Rotary Action Group ESRAG haastoi klubeja pohtimaan omaa hiilijalanjälkeään ja etsimään tapoja jarruttaa ilmastonmuutosta. Jo 110 klubia eri maista on ottanut ilmastohaasteen vastaan!

Nyt on aika myös meidän piirimme klubien kääriä hihat ja suunnata askel askeleelta ilmastoklubiksi. Piirin Itämerifoorumi järjesti kaksiosaisen, pääosin suomenkielisen webinaarisarjan, josta klubi saa tukevat eväät muutosmatkalle.

Webinaari 1 torstaina 8.2.2024: Ilmastonmuutos ja sen vaikutukset: Webinaarissa keskityimme ilmastonmuutoksen nykytilaan, sen vaikutuksiin luontoon ja yhteiskuntaamme. Kuulimme asiantuntijapuheenvuoroja ja keskustelimme myös siitä, miten rotarit voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa positiivisesti ilmastonmuutoksen hillitsemiseen.

Webinaari 2 tiistaina 9.4.2024: Käytännön ilmastotekoja: Webinaarissa pureuduimme konkreettisiin ilmastotoimiin ja projekteihin. Annoimme esimerkkejä onnistuneista ilmastoteoista ja keskustelimme siitä, miten jokainen klubi ja rotari voi osallistua ympäristöhaasteiden ratkaisemiseen.

Webinaarin 1. osan tallenteen voi katsella oheisesta videosta tai piirin 1420 Youtube-kanavalta osoitteesta https://youtu.be/FDcUt4UJhP4

Videon sisältö:
00:00 Webinaarin vetäjän puheenvuoro, Päivi Kippo-Edlund, Porvoo Läntinen – Borgå Västra
05:44 Alkusanat, Ritva Semi, piirikuvernööri, Rotarypiiri 1420
09:18 Rotary as a Climate Actor, Stephanie Urchick, Rotary Internationalin tuleva presidentti
29:25 Vihreä energiasiirtymä keskeisessä roolissa ilmastonmuutoksen hillitsemisessä, professori Peter Lund, Aalto-yliopisto
52:29 Maan kasvukunnon merkitys ruoantuotannolle ja ympäristölle, projektijohtaja Eija Hagelberg, Baltic Sea Action Group
1:18:07 Kulutuksen ilmastovaikutukset, kehittämispäällikkö Ari Nissinen, Suomen ympäristökeskus ja ympäristöpolitiikan dosentti, Helsingin yliopisto
1:41:50 Yhteenveto ja loppupuheenvuoro, Päivi Kippo-Edlund, Porvoo Läntinen – Borgå Västra

Webinaarin 2. osan tallenteen voi katsella oheisesta videosta tai piirin 1420 Youtube-kanavalta osoitteesta https://youtu.be/VPUpInR2xs8

Videon sisältö:
03:26 Alkusanat, Lotta Ruokanen, puheenjohtaja, Itämeri-foorumi, Rotarypiiri 1420
07:40 Vihreän siirtymän mahdollisuudet Suomelle, Ulla Heinonen, johtaja, Elinkeinoelämän keskusliitto EK
31:08 Liikenteen ilmastopäästöt ja niiden vähentäminen – Saara Jääskeläinen   liikenneneuvos, Liikenne- ja viestintäministeriö
52:36 How to make your club climate friendly – Michael Koch Euroopan varapuheenjohtaja, ESRAG
1:20:08 Ensimmäisen webinaarin kyselyn tulokset ja ryhmätyöt, Lotta Ruokanen
1:23:11 Yhteenveto ja loppupuheenvuoro, Päivi Kippo-Edlund

Vesirepun käytön ohjeistus – miten toimia oppilaitten kanssa

Vesirepun ovat kehittäneet SYKE eli Suomen ympäristökeskus yhdessä rotareitten kanssa. Reppuja on tällä hetkellä käytössä sadoilla suomalaisilla kouluilla.

Tämän maanantaina 4.3.2024 pidetyn webinaarin tallenteen avulla saat käytännön neuvoja vesistön tarkkailun aloittamiseen ja välineistön käyttämiseen.

00:00 Vesistöjen tilan seuranta

05:55 Vesirepun käyttö

41:59 Tämänhetkinen tilanne: kuinka paljon reppuja jaettu/käyttäjäkokemuksia

45:05 Kysymykset ja keskustelu

Webinaarissa opastavat Kaisu Annala ja Anne Karikoski Munkkiniemen rotaryklubista.

Voit katso tallenteen oheisesta videosta tai piirin 1420 Youtube-kanavalta osoitteesta: https://youtu.be/OEVGUz35KYk

Piirin ja klubien aktiviteetteja

Rotaryn 7. painopistealue on Environment and Sustainability, lue lisää:   https://www.rotary.org/en/our-causes/protecting-environment