Nuorisovaihto edistää yhteisymmärrystä

Rotary haluaa edistää eri kulttuurien välistä ymmärrystä, hyvää tahtoa ja rauhaa myös nuorisovaihto-ohjelmansa avulla. Nuorisovaihto onkin yksi Rotaryn keskeisimmistä ja tunnetuimmista toimintamuodoista. Järjestön kautta lähtee vuosittain yli 8 000 nuorta vaihtoon maailmanlaajuisesti. Eri vaihtomuotoja ovat vuosivaihto, kesävaihto ja leirivaihto. Rotary tarjoaa verkostonsa ansiosta turvallisen ja edullisen vaihtomahdollisuuden. Perehdytämme kaikki ohjelmaan osallistuvat, ja tarjoamme runsaan vapaaehtoisista koostuvan turvaverkon. Koko Suomen osalta nuorisovaihtoa koordinoi monipiiriorganisaatio.

Piiristä 1420 lähtee vuosivaihtoon noin 30 oppilasta vuodessa. Määrä riippuu siitä, kuinka monta klubia osallistuu vuosivaihtoon minäkin vuonna. Hakijoita on aina enemmän kuin paikkoja. Kaudeksi 2019–2020 vuosivaihtoon pääsi 32 oppilasta. (Kaudeksi 2020–2021 valitut oppilaat pääsevät vaihtoon kaudeksi 2021–2022. Lisäksi on tarkoitus valita uusia lähtijöitä.)

Kesävaihtoon lähtijöiden määrä vaihtelee merkittävästi vuosittain. Yleensä kaikki hakijat ovat päässeet kesävaihtoon. Viime vuosina kesävaihtoon on hakenut piirissä viidestä kymmeneen oppilasta. Piirimme tavoitteena on kasvattaa kesävaihtoon lähtevien määrää lähivuosina. Leirivaihtoon ulkomailla osallistuu noin 10-15 nuorta vuosittain.

Piiri 1420 järjestää leirejä myös ulkomailta saapuville nuorille. Kesällä 2016 Helsinki-Pasila Rotaryklubin järjestämälle Itämeri-aiheiselle leirille osallistui 18 nuorta ja vuonna 2017 Viron Tartu-Hansa Rotaryklubin järjestämällä Healthy Adventure in Estonia -leirillä oli mukana 19 nuorta. Vihti-Nummelan Rotaryklubin järjestämä The Protection of Nature and Water -leiri kesällä 2019 sai paikalle 18 nuorta. Leireille osallistuvat nuoret ovat kotoisin lähinnä Euroopan maista tai laajemmin Rotaryn EEMA-alueelta, mutta kaukaisimmat osallistujat ovat tulleet aina Taiwanista asti. Vuonna 2018 piiri 1420 ei järjestänyt kesäleiriä.

Vaihdon jälkeen Rotex

Vaihdosta palaavat oppilaat kutsutaan mukaan Rotex-toimintaan. Entiset vaihto-oppilaat eli rotexit auttavat monipiiriä ja piirejä lähtevien vaihto-oppilaiden opastamisessa ja järjestävät ohjelmaa Suomeen saapuville vaihto-oppilaille. Rotexit voivat toimia myös tutoreina kesäleireillä, nuorisovaihdon järjestämillä matkoilla (Lappi, Pietari ja Eurotour) sekä saapuvien oppilaiden orientaatioleireillä. Rotex toimii Suomen Rotarypalvelun nuorisovaihdon monipiiriorganisaation alaisuudessa, ja rotexit noudattavat Rotaryn sääntöjä.

Lue lisää Rotaryn nuorisovaihdosta Suomessa sivuilta www.rye.fi.

Haluatko kuulla lisää vaihtoon pääsemisestä, ryhtyä isäntäperheeksi tai tulla rotarina mukaan vapaaehtoistyöhön nuorten hyväksi? Ota yhteyttä piirin 1420 nuorisovaihtokomiteaan.

Erik Rosenlew, Helsinki Finlandia Hall
Mobile +358-405256030