Lokakuussa järjestetty rotareiden hyväntekeväisyystapahtuma Silakkasoutu kokosi yli 200 Itämeren ystävää Töölönlahdelle soutamaan kirkkoveneillä. Osallistumismaksujen ja yritysponsoreiden avulla tempaus onnistui keräämään 6000 euroa Itämeren hyväksi. Kerätyt varat luovutettiin Riihimäellä järjestetyssä tilaisuudessa Suomen ympäristökeskus Sykelle käytettäväksi tutkimusalus Arandan sukelluskalustoon.

”Meressämme tikittää ikävä aikapommi: hylyt, joista voi karata vaarallisia aineita Itämeren herkkään ekosysteemiin. Näitä uhkia pyrimme selvittämään Arandalta tehtävillä vedenalaisilla tutkimuksilla. Tavoitteena on tietysti näiden aikapommien purkaminen, eli öljyjen ja muiden haitallisten aineiden poisto. Silakkasoudun keräämien varojen ansiosta voimme tehdä tätä kiireellistä ja tärkeää kartoitustyötä entistä tehokkaammin” kiittelee Suomen ympäristökeskuksen kehitysjohtaja Juha Flinkman.

Tutkimusalus Aranda etsii ja tutkii Itämeren pohjassa lepääviä sotien aikaisia hylkyjä, joissa on yhä haitallisia aineita, kuten öljypohjaisia poltto- ja voiteluaineita. Ammuksissa (Unexploded ordnance, UXO) olevien räjähdysaineiden ja mereen dumpattujen kemiallisten aseiden kanssa ne muodostavat kasvavan uhan Itämeren herkälle ympäristölle.

”Ympäristönsuojelu on yksi Rotareiden painopistealueista, ja Itämeri tietysti lähellä pääkaupunkiseudun toimijoiden sydämiä. Pääkaupunkiseudun seitsemän klubia on järjestänyt Silakkasoudun jo 10 kertaa. Tämän lisäksi rotarit osallistuvat esimerkiksi sinileväseurantaan, rantaroskien kartoitukseen sekä koululaisten vesirepputoimintaan niin Suomessa kuin muillakin Itämeren rannoilla”, Silakkasoudun ohjausryhmän puheenjohtaja Markku Juhola kertoo.

Silakkasoudun tuotto luovutettiin Sykelle keskiviikkona 25.1. Riihimäki – Hausjärvi Rotaryklubin viikkokokouksen yhteydessä.

Silakkasoudun järjestävät seitsemän rotaryklubia: Finlandia Hall, Helsinki Baltic Sea, Helsinki International, Herttoniemi-Hertonäs, Pasila-Fredriksberg, Riihimäki-Hausjärvi sekä Vantaa-Myyrmäki. Myös Etelä-Suomen ja Viron Rotarypiiri 1420 on mukana.

Soudun yhteistyökumppaneita ovat Helsingin yliopiston, Stadin Silakkamarkkinoiden ja Suomen ympäristökeskus (Syke)n lisäksi Sulkavan vene, Viking Line, Helsingin kaupunki, Netprofile, Korjauspartnerit, Prodomus, Ventoniemi, Helsingin Suomalainen Klubi ja Meripelastusseura.

Lue lisää Silakkasoudusta!