Tänä vuonna Rotareiden suurin julkinen ympäristötapahtuma Silakkasoutu otti jalat alleen! Jo kymmenenä vuonna Itämerta on pelastettu rivakoin aironvedoin kirkkoveneiden penkeiltä käsin, mutta nyt tähän suosittuun tapahtumaan saattoi osallistua myös jalan. Historian ensimmäinen Silakkapatikka johdatti noin 70 reippailijaa viiden kilometrin rattoisalle rantakävelylle.

”Patikka kulki rantoja pitkin Töölönlahdelta Linnunlaulun kautta Eläintarhanlahdelle ja siitä Pohjoisrantaan ja Kauppatorille. Suunnittelimme reitin siten, että sen varrelta voi vilkutella soutajille ja ihailla pääkaupunkimme keskustan kauneimpia rantamaisemia”, patikkaidean isä ja Silakkasoudun ohjausryhmän puheenjohtaja Markku Juhola Riihimäki-Hausjärven klubista kertoo.

Kirkkoveneitä pärskyttelikin menemään aika laivue – 13 venettä! Kävelijöiden ja soutajien reitti ristesi esimerkiksi rautatiesillalla, jonka veneet täpärästi saivat alitettua. Myös Pitkänsillan soutajat alittivat ja kävelijät ohittivat.

Patikkareitin varrella osallistujat pääsivät myös tekemään rastitehtäviä. Töölönlahden rannalla, Sinisen huvilan kahvilalla, rastiaan piti Baltic Sea Action Group. He kertoivat Itämerityöstä ja antoivat kävelijöiden valita omat suosikkitekonsa Itämeren pelastamiseksi. Äänestysvälineinä toimivat kävyt!

Halkolaiturilla eivät lentäneet kävyt vaan puusilakat, kun patikoijat tarttuivat suomalaisten rakastamaan kesäpeliin eli Mölkkyyn. Helsingin kaupungin Itämerihaaste kertoi pelin lomassa toiminnastaan ja virkisti tallustajia herkullisilla eväillä.

Patikan lopuksi sekä soutajat että kävelijät kohtasivat toisensa Helsingin yliopiston Porthaniassa maittavan silakkalounaan äärellä. Siitä he suuntasivat kuulemaan tutkittua tietoa Itämeren tilanteesta Eläköön meriluonto! -seminaariin.

”Saimme hyvää palautetta patikasta! On selvästikin paljon ihmisiä, jotka haluavat tempaista Itämeren puolesta, mutta joille kirkkovenekyyti ei syystä tai toisesta sovi. Esimerkiksi lapsiperheitä saimme näin mukaan – patikassa kun lastenrattaatkin kulkevat mukana!”, patikan järjestelytiimin vetäjä Johanna Nordfors Vantaa-Myyrmäen klubista iloitsee.

Silakkasoudun ja -patikan tuotot ohjataan tänä vuonna Baltic Sea Action Groupille vedenalaisen luonnon monimuotoisuuden suojelutoimiin.

Lue lisää Silakkasoudusta ja -patikasta.