Tiina Pyhäranta tog initiativet till ungdomsutbytets superhelg. Man samlade för första gången utbytesstudenterna (IB), studenterna som återvänt från utbytet (RB) och deras föräldrar samt klubbarnas ungdomsutbytesrepresentanter (NVA) till en sammankomst. Cirka 100-tal personer från olika delar av vårt distrikt anlände lördagen den 14.9 till Letala stadshus. Utöver distriktets ungdomsutbyteskommitté kavlade även Rotexmedlemmarna ärmarna och hjälpte till på sessionerna för RB- och IB-elever.

Dagen inleddes tillsammans, varefter klubbarnas ungdomsutbytesrepresentanter gick vidare till sin egen utbildning. IB-eleverna samlades till sin egen grupp och RB-eleverna och föräldrarna stannade för att dela med sig av sina erfarenheter och ge feedback om utbytesåret. Vi fick även fina löften om att agera värdfamiljer i framtiden.

IB-eleverna fortsatte helgen på ett traditionellt läger medan vi andra åkte hem redan på eftermiddagen.

Klubbarna har återigen besökt skolor och gjort reklam för våra tre utbytesformer: årligt utbyte, sommar- och lägerutbyte. Ansökningstiden går ut den 30 september, därefter skall klubbarna intervjua och välja ut sin egen utbytesstudent. Distriktsintervjun äger rum lördagen den 2 november 24 i Åbo, varefter urvalen kan bekräftas. På www.rye.fi kan du hitta mer information, t.ex. kalender och kontaktuppgifter.

Vi hoppas att fler och fler klubbar tar ungdomsutbytet som en del av sin verksamhet. Läger- och sommarutbyten kräver inte värdfamiljer och de medför inte heller några kostnader för den avsändande klubben. Det är ett bra sätt att börja. Du kan få stöd av distriktets NVA kommitténs medlemmar.

– Terhi Valkeejärvi
Raisio-Jokilaakso Rotaryklubi