“Vad betyder det för dig att vara rotarian?”

Var och en av oss skulle säkert svara lite olika, även om huvuddragen i stort sett skulle vara desamma. Jag själv gick med av följande skäl:

Att vara rotarian betyder för mig att vi gör gott tillsammans. Vi glömmer de oviktiga sakerna och behandlar människor som människor. Ingen diskriminering, ingen politik, inga religioner. Rotarianer är ett bra exempel på vad människor kan göra tillsammans när man bestämt sig att samarbeta.

Förutom ideologin så är det ungdomsutbytet som tilltalar mig. Jag har själv tillbringat ett utbytesår i Spanien. Det en väldigt ögonöppnande upplevelse. Jag vet hur stor inverkan ett utbyte kan ha på en ung människas liv och jag vill absolut vara med och skapa sådana möjligheter även för andra ungdomar!

Nämnas bör också rotarianernas kamp mot polio, vilket är ett mönsterexempel på långsiktigt arbete för en bättre morgondag.”

– Emma Jalasjoki, 26 år
Loimaan Rotaryklubi

En ung rotarian

Det hade länge haft en tanke att jag borde hitta en organisation med omfattande nätverk av olika människor och med olika bakgrund. En organisation som skulle vara lokalt respekterad, men också en internationell aktör. En organisation där jag kunde utvecklas men också utnyttja min kompetens och kunskap. En organisation vars aktiviteter skulle vara frivilliga, underhållande och avslappnade att delta i. Så det slutade med att jag undersökte organisationer som på något sätt motsvarade mina beskrivningar. Jag hittade tre sådana organisationer och Rotary var en av dem.

Jag har tidigare varit engagerad i många (ungdoms)organisationer och mitt vanligaste sätt att lära känna nya organisationer har varit att först söka information om dem via Internet, kontakta någon aktör där och sedan delta i aktiviteterna. Jag blev förtrollad av omfattningen och mångfalden av rotaryaktiviteter. Min arbetskamrat– det vill säga en aktiv rotarymedlem och en PDG –övertygade mig om Rotarys verk. Jag blev särskilt ivrig över samarbetet mellan estniska och finska rotarianer, eftersom jag också råkar ha estnisk bakgrund själv. Samma kväll kontaktade jag presidenten för den lokala rotaryklubben och skickade in min medlemsansökan.

Jag tror att den viktigaste faktorn till varför jag blev inspirerad att stanna och delta i aktiviteten var det varma mottagandet i klubben – Loimaa Rotaryklubb. Innan jag ens hade presenterat mig för klubben var jag redan inbjuden till klubb- och distriktsevenemang, kontakten upprätthölls med jämna mellanrum, aktiviteter och historia berättades och samtalen och skämten gick i samma anda. Jag kände mig som en av dem … av dem … av oss.

Om man funderar på att få unga människor som jag att engagera sig i aktiviteter så uppnås det bäst genom att djärvt kontakta socialt aktiva ungdomar (t.ex. ungdomsfullmäktige). De kan tänkas vara intresserade av aktiviteter. Samtidigt är det bra att se till att den egna verksamheten speglar dagens jämlika och mångsidiga värderingar, där både män och kvinnor är starkt engagerade. En mångsidig grupp är helt central för kontinuiteten och vitaliteten i verksamheten i varje rotaryklubb. Det påverkar också på entusiasmen hos nya medlemmar i allmänhet.

Rotary erbjuder oss alla möjligheten att växa, påverka och skapa meningsfulla kontakter. Tillsammans kan vi fortsätta att föra denna tradition framåt, samtidigt som vi uppmuntrar nya generationer att ansluta sig till oss. Rotaryaktiviteter erbjuder också unga människor en unik möjlighet att utveckla sig själva och göra världen till en bättre plats och vi bör alla främja denna möjlighet. Så inspirera andra att gå med, så som jag blev inspirerad!

Roger Penter, 18 år
Loimaan Rotaryklubi