Jag har varit medlem i Rotary sedan 1992. Jag fick inbjudan av två äldre kollegor att bli medlem i Äänekoski Rotaryklubb. Jag var då redan mycket bekant med Rotarys verksamhet från mitt barndomshem. Pappa var rotarian och vi hade genom åren fyra eller fem rotaryutbytesstudenter boende hemma hos oss. Alla mina tre yngre syskon har också deltagit i Rotarys årsutbyte. Jag var själv också utbytesstudent, men genom en annan organisation. På 70- och 80-talen var det USA som gällde för utbytesstudenterna.

Min arbetskarriär var ganska hektisk, familjen bytte bostadsort flera gånger. Det var då jag kom underfund vad som var bra med Rotary. Även om du flyttade till en främmande ort och var ny där, hittade du direkt i en bekant grupp.

Jag gick i pension för 5 år sedan. Sedan dess har jag hunnit satsa mer på hobbyverksamheten, varit klubbpresident och ungdomsutbytesansvarig och nu börjar jag min andra mandatperiod som assisterande guvernör i region 4 och min första mandatperiod som assisterande guvernör för region 3.

Uppdraget för en assisterande guvernör är tudelad. Å ena sidan är AG guvernörens ögon, öron och vid behov ett språkrör för klubbarnas i ärenden som berör dem. Detta görs genom regelbundna möten med klubbpresidenter och givetvis med kontakter mellan mötena om så behövs. Å andra sidan är AG en resurs för klubbarna och presidenterna och vid behov en databank som gräver fram nödvändig information från Rotarys ibland lite kryptiska system. AG fungerar vid behov även som klubbens språkrör och ljudförstärkare i riktning mot distriktet och Rotaryorganisationen. En viktig del av AG:s uppgifter är att förbereda och bistå guvernören vid klubbesöken. Nu när jag ansvarar för två regioner och 11 klubbar i olika delar av Satakunta och lite i Birkaland, ser jag fram emot hösten med stor entusiasm och intresse.

Det som är viktigt för mig inom Rotary är verksamheten inom klubbarna och dess utveckling. En väsentlig del av detta är rekryteringen av nya medlemmar. Var och en av oss känner människor som är potentiella rotarianer men som ännu inte är medlemmar. En annan sak som är nära mitt hjärta är ungdomsutbytet. Jag och Camilla har själva haft 3 utbytesstudenter sedan början av 2000-talet: en från Peru, en från Taiwan och en från USA. De är fortfarande en del av vår familj. Den tredje viktiga saken för mig är välgörenhet. Rotarianerna, särskilt Mariehamns Rotaryklubb, har med stor framgång organiserat biståndsaktiviteter i Ukraina. Likaså fortsätter vi kampen mot polio. Just idag kunde vi läsa i tidningen att man har hittat poliovirus i Gazas avloppsvatten. Även i denna kamp kommer det under en lång tid framöver att behövas rotarianernas hjälp.

Translate »