Rehtijärvi badplatsområde i Jokioinen kommun fick ett nytt grönt tillskott, när rotaryklubbarna från Forssa den 11.6.24 planterade totalt 180 serbiska och douglasgranar i området.

Med denna åtgärd deltog vi i Rotarys klimatprogram, vars mål är att främja miljöskydd och hållbar utveckling även på lokal nivå, säger projektledare Matti Ryyppö från Sepänhaan Rotaryklubb.

Denna miljöhandling kommer under decennier att lämna ett bestående minne inte bara av oss själva, utan också av det faktum att Forssas två rotaryklubbar beslutat om sammanslagningen klubbarna. Må vårt samarbete med dessa träd växa och utvecklas i framtiden.

Att plantera träd är som vi vet en effektiv åtgärd för klimatet eftersom träd binder koldioxid från atmosfären med hjälp av fotosyntes. Ju fler träd som planteras, desto mer koldioxid kan bindas och därmed minskar den globala uppvärmningen. Dessutom förbättrar träden luftkvaliteten, producerar syre och ger en skyddad livsmiljö för många djur och växter. Att plantera träd hjälper också till att skydda jorden från erosion och bevarar vattenresurserna.

Klubbarna åtog sig att plantera 180 trädplantor på de två kraftigt gräsbevuxna kullarna som ligger i Rehtijärvi rekreationsområde. Ryyppö konstaterade att vitroten och annan ogräsväxt i området inte medgav naturlig spridning av plantor i området. Därför ansåg vi att röja planteringsplatserna och plantera plantorna med hjälp av planteringsskydd var det bästa alternativet för att lyckas med detta projekt. Vi övervägde också att använda maskiner för att röja planteringsplatserna, men till slut beslöt vi att använda traditionella hackor och spadar i stället.

Denna konkreta satsning på miljöns välbefinnande är ett bevis på engagemanget hos våra Forssa rotarianer. Kampen för hållbar utveckling mot klimatförändringarna fortsätter, berättar projektledaren Matti Ryyppö. Akademikern Markku Kulmala (f. 1958, Forssa) som besökte vår klubb som gästföreläsare gav också impuls till detta klimatprojekt. Kulmala är världens ledande forskare inom atmosfärsvetenskap. Han tog examen som doktor i fysik 1988 vid Helsingfors universitet. Som professor vid Helsingfors universitet och som docent vid Kuopio universitet har Kulmala publicerat mer än 860 originalforskningsartiklar och utbildat inte mindre än 66 doktorander under sin karriär.

Besökare på denna badplats kan i framtiden förvänta sig en ännu grönare och mer mångsidig miljö när granarna vuxit och stärkt områdets naturliga ekosystem. Vi rotarianer från Forssa hoppas att detta projekt ska fungera som inspiration för andra föreningar i vår region att aktivt delta i miljövårdsarbetet, hoppas Ryyppö.

Att plantera dessa trädplantor är ett konkret steg mot en mer hållbar framtid. Rotarianerna i Forssa, är stolta över att vara en del av denna positiva förändring.

Med hälsning
Matti Ryyppö