Turku Samppalinna Rotaryklubb har nyligen tagit emot många nya unga medlemmar till glädje för de äldre rotarianerna. Bilden visar presidenterna från 2021–2026. Medelåldern är 48,4 år.

Presidenterna från vänster Marcus Penttinen, Eeva Nurminen, Mari Kangas, Tommi Sundqvist och framför klubbens yngste medlem och blivande president Johannes Iljanka.

Klubbens framgångsrika rekryteringskampanj är till stor del tack vare de aktiva medlemmarna. En speciell medlemsmagnet har varit Riku Lehtinen. Genom hans nätverk har klubben fått många nya medlemmar.

Många föreningar kämpar för att hitta nya medlemmar för att förhindra medlemsförlust. Man anser att orsaken till förlusten är det snabba tempot i dagens värld, rädslan för engagemang och många andra konkurrerande möjligheter.

Sitras analys Demokrati som en del av unga vuxnas vardag ger denna betraktelse ett nytt perspektiv.

Enligt undersökningen upplever många unga vuxna att deras eget ledarskap eller nätverkande inte räcker till för att delta. Man upplever också att de inte har tillräckligt med mod eller social kompetens. Unga vuxna skulle dock vara mer villiga än äldre åldersgrupper att vara mer aktiva i dagens samhälle, särskilt om de fick stöd och uppmuntran. I enkäten önskade man sig till exempel tillställningar med öppna dörrar eller andra alternativ med låg tröskel. Det skulle göra det lättare för dem att engagera sig i verksamheten.

Den nuvarande världssituationen har väckt viljan att hjälpa. Rotarys verksamhet är ett bra och pålitligt alternativ till det. Med hjälp av sociala medier och aktiv kommunikation har Rotary ökat sin image och allmänhetens kännedom om verksamheten. Många vill vara delaktiga i aktiviteter som är konkreta, synliga, användbara och attraktiva. Vem vill vara involverad i en organisation som är okänd?

Det har varit glädjande att notera att även unga vuxna har upptäckt Rotary. Förhoppningsvis ger vi dem utrymme att verka, och inte kväver eventuella nya verksamhetsmodeller genom att hänvisa till de gamla goda tider och sedvänjor och säger att det var så man gjorde förr och att det är så man gör nu.

Välkomna nya idéer och arbetssätt! Rotary är en glad sak.

Erja Vihervaara
Område 9 AG